Nespresso rusza w Polskę

Polubiliśmy małą czarną z ekspresu. Korzystają na tym m.in. producenci kaw w kapsułkach.

Publikacja: 22.10.2014 01:04

Polubiliśmy małą czarną z ekspresu. Korzystają na tym m.in. producenci kaw w kapsułkach.

Polubiliśmy małą czarną z ekspresu. Korzystają na tym m.in. producenci kaw w kapsułkach.

Foto: Bloomberg

– Polski rynek kawy ma nadal olbrzymi potencjał rozwoju, który zamierzamy wykorzystać, otwierając kolejne butiki. W ciągu najbliższych trzech, czterech lat chcemy je prowadzić w siedmiu największych miastach w Polsce – mówi „Rz" Michał Proszewski, dyrektor generalny firmy Nespresso Polska.

Należące do szwajcarskiego koncernu Nestle Nespresso – pionier światowego rynku kaw w kapsułkach – swój pierwszy butik w Polsce przy ul. Nowy Świat w Warszawie otworzyło siedem lat temu. Na początku grudnia 2014 r. ruszy jego drugi punkt w stolicy, w galerii handlowej Arkadia.

– Dwa kolejne butiki, już poza Warszawą, uruchomimy w pierwszej połowie 2015 roku – zapowiada Proszewski.

W sumie w 59 krajach, w których obecne jest Nespresso, działa 330 butików.

Ziarna też rosną

Polska nie jest jednym krajem, do którego dotarła moda na kawy w kapsułkach. Ale nie wszędzie popyt na nie idzie w górę tak szybko jak u nas.

– Średnio sprzedaż kaw w kapsułkach rośnie na świecie o ok. 20 proc. rocznie w ujęciu wartościowym. W Polsce, gdzie segment ten jest nadal nowy i relatywnie mały, skala wzrostu jest znacznie większa – mówi szef Nespresso Polska.

Wraz z rosnącą popularnością kaw porcjowanych rośnie sprzedaż ekspresów do ich przygotowywania. Na urządzenia na kapsułki przypada 27 proc. z niemal 350 tys. ekspresów do kawy, które rocznie kupują Polacy, wydając na nie ponad 260 mln zł. Dwa lata temu udziały ekspresów kapsułkowych wynosiły 22 proc.

- Biorąc pod uwagę cały rynek, popyt na ekspresy jest stabilny. Natomiast sprzedaż ilościowa ekspresów na kapsułki rośnie z roku na rok. W roku 2013 było to 20 procent, zaś w obecnym przewidujemy 5-10 procent wzrostu – mówi szef Nespresso Polska.

Na popularności, choć wolniej, zyskują u nas też zautomatyzowane ekspresy wyposażone w młynki. Efektem jest boom na kawę ziarnistą. Według firmy badawczej Nielsen od lipca 2013 r. do lipca 2014 r. jej sprzedaż urosła o ok. 24 proc.

W domu jak w kawiarni

Apetyt na latte czy cappuccino z własnego ekspresu zaostrzyły nam częstsze niż kiedyś wizyty w kawiarniach. Z danych CHI Polska, operatora sieci Costa i Coffeeheaven, wynika, że w pierwszej połowie 2014 r. 53 proc. osób odwiedzających kawiarnie w Polsce robiło to co najmniej raz w miesiącu. To o 3 pkt proc. więcej niż przed rokiem.

– Konsumenci coraz częściej chcą we własnym domu pić kawę podobną do tej w kawiarniach – uważa Agnieszka Kępińska-Sadowska z firmy Mondelez Polska, lidera polskiego rynku kawy, właściciela m.in. marki Jacobs.

Nowe trendy skutkują wyhamowaniem tempa, w jakim rośnie sprzedaż kaw rozpuszczalnych i mielonych, nadal dominujących na rynku. Firma badawcza Euromonitor International prognozuje, że w 2015 r. wydamy na nie w sklepach 5,4 mld zł – o 1,2 proc. więcej niż w tym roku.

- Kawy rozpuszczalne i mielone są nadal najbardziej popularne w Polsce, ale przybywa konsumentów ceniących sobie wysoką jakość oraz łatwość przyrządzania kawy – uważa Michał Proszewski.

Czołowi gracze branży kawowej rekompensują sobie spowolnienie, rozwijając sprzedaż kaw w kapsułkach. Własne systemy do ich przyrządzania mają firmy Mondelez Polska, Tchibo i Nestle.

Producenci nie szczędzą również wydatków na innowacje.

– Udało nam się opracować mieszankę, z której w maksymalnie pięć minut, bez użycia ekspresu, można przygotować pierwszą w Polsce oryginalną, trójwarstwową latte – mówi Adam Mokrysz z zarządu spółki Mokate w Żorach.

Firma ta włączyła do oferty także ziarnistą kawę Lavazza.

Z kolei Nestle pod marką Nescafe Gold wprowadziło w tym roku do sklepów mieszankę kaw rozpuszczalnej i drobno zmielonej. Mondelez podobny produkt sprzedaje u nas od 2012 r.

George Clooney wspiera nowości

Na nowości stawia także Nespresso. Firma ma na stałe w ofercie 22 rodzaje kaw w kapsułkach. Wszystkie mieszanki są naturalne. Co kilka miesięcy wprowadza także edycje limitowane. W tym roku będzie ich w sumie dziewięć.

– Innowacje sprzyjają budowaniu zainteresowania kategorią kaw porcjowanych – uważa Proszewski. Nespresso rozwija także ofertę ekspresów. Dziś ma ich w sumie niemal 50.

Oprócz butików, firma sprzedaje kawy i urządzenia do jej przygotowania także przez internet i infolinię. Ekspresy Nespresso są dostępne również u partnerów – m.in. w sklepach z artykułami RTV i AGD. W ponad 130 z nich znajdują się należące do Nespresso stoiska przy których można degustować kawę, poradzić się specjalisty oraz dokonać zakupu maszyny.

Twarzą marki Nespresso od 10 lat jest aktor George Clooney. Reklamy z jego udziałem od 2012 roku emitowane są także w Polsce. – Kolejną edycję telewizyjnej kampanii reklamowej planujemy pod koniec 2014 roku – mówi Michał Proszewski.

Biorąc pod uwagę wartość rynku detalicznego kawy w Polsce Polska znajduje się w pierwszej dziesiątce europejskich rynków wynika z danych Euromonitora. Jednak dzieląc łączne wydatki przez liczbę mieszkańców zajmujemy na razie tylko 19 pozycję.

Ten fakt w połączeniu z wciąż mniejszymi niż na Zachodzie wydatkami w kawiarniach powodują, że producenci z optymizmem patrzą w przyszłość. - Rynek kawy w Polsce ma obiecujące perspektywy i utrzymuje się na stabilnej pozycji. Co prawda rynek detaliczny nieznacznie maleje, ale równocześnie rośnie spożycie kawy poza domem oraz sektor kawiarniany, gdzie ludzie kupują coraz więcej ekspresów do kawy w różnych formułach. Dlatego wartość całego rynku nadal rośnie – komentuje Adam Mokrysz.

– Polski rynek kawy ma nadal olbrzymi potencjał rozwoju, który zamierzamy wykorzystać, otwierając kolejne butiki. W ciągu najbliższych trzech, czterech lat chcemy je prowadzić w siedmiu największych miastach w Polsce – mówi „Rz" Michał Proszewski, dyrektor generalny firmy Nespresso Polska.

Należące do szwajcarskiego koncernu Nestle Nespresso – pionier światowego rynku kaw w kapsułkach – swój pierwszy butik w Polsce przy ul. Nowy Świat w Warszawie otworzyło siedem lat temu. Na początku grudnia 2014 r. ruszy jego drugi punkt w stolicy, w galerii handlowej Arkadia.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Gigant doradztwa coraz bliżej ugody wartej 600 mln dol. Miał przyczynić się do epidemii opioidów
KONFLIKTY ZBROJNE
Amerykańskie rakiety dalekiego zasięgu nie przyniosą przełomu
Biznes
Foxconn chce inwestować w Polsce. Tajwańska firma szuka okazji
Biznes
Amerykanie reagują na uszkodzenia podmorskich kabli internetowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową