Co 10. zatrudniony w Boeingu straci pracę. To efekt miesięcznego strajku

Zarząd Boeinga nie jest w stanie porozumieć się ze strajkującymi mechanikami. A każdy dzień ich strajku to strata w wysokości 100 mln dol. Dlatego koncern ogłosił plan zwolnień.

Publikacja: 13.10.2024 13:17

Co 10. zatrudniony w Boeingu straci pracę. To efekt miesięcznego strajku

Foto: M. Scott Brauer/Bloomberg

Jak poinformował Boeing, w ramach naprawy finansów firmy pracę straci 17 tysięcy zatrudnionych na etatach we wszystkich działach koncernu i na wszystkich szczeblach — od zarządu po pracowników z taśmy produkcyjnej.

W Polsce Boeing ma 1,1 tys. pracowników w swoich firmach w Warszawie, Gdańsku i Rzeszowie.

Czytaj więcej

Boeing nie chce na razie rozmawiać o podwyżce płac

Cięcia w Boeingu

Wcześniej, w ramach oszczędności, część zatrudnionych była wysyłana na bezpłatne urlopy. Ten proces zakończy się 31 października. Koncern zapowiedział również wycofanie się z wielkich wydarzeń lotniczych, drastyczne cięcia wydatków na reklamę i marketing, oraz na podróże służbowe.

Ale to nie wystarczyło. Konieczne okazało się opóźnienie wprowadzenia na rynek modelu 777X, a niezależnie Boeing poinformował, że wyniki finansowe za III kwartał będą znacznie poniżej oczekiwań Wall Street.

— Nasz biznes znalazł się w bardzo trudnej sytuacji i w tej chwili naprawdę trudno jest przecenić nasze kłopoty z którymi musimy się uporać. Odbudowa naszej firmy wymaga bardzo trudnych decyzji i jesteśmy zmuszeni do dokonania zmian strukturalnych, bo tylko w ten sposób pozostaniemy konkurencyjni w dłuższym czasie — mówił prezes Ortberg w ostatni piątek.

Czytaj więcej

Strajk bardzo kosztowny dla Boeinga. Boli też jego dostawców

Zmiany w Boeingu uderzą w rynek pracy w USA

Średnia płaca w Boeingu sięga 100 tys. dol rocznie. Cięcie zatrudnienia powinno więc przynieść ok 1,7 mld rocznie oszczędności.

Ta decyzja jednak będzie miała swoje ogromne konsekwencje. — Cięcie zatrudnienia już jest odczuwalne w firmach, które współpracują z Boeingiem. I zapewne będzie tego znacznie więcej — uważa Sheila Kahyaoglu, analityczka z amerykańskim banku inwestycyjnym Jeffries.

Wall Street będzie bardzo zawiedziona

W sporze z z mechanikami z fabryk w stanie Waszyngton znacznie usztywnił stanowisko, zapowiadając, że się nie ugnie przed ich żądaniami. Negocjacje ze związkowcami reprezentującymi 33 tys. mechaników i inżynierów stanęły jednak w martwym punkcie , mimo nacisków m.in. ze strony regulatora rynku lotniczego w USA — FAA.

Oczekuje się, że przychody Boeinga w III kwartale 2024 wyniosą 17,8 mld dol., wobec 18,6 mld, na jakie wskazywali wcześniej analitycy z Wall Street. Strata netto ma wynieść 9,97 dol. na akcję, a wolna gotówka, to jedynie 1,3 mld dol. Oficjalne wyniki Boeing poda 23 października.

Już teraz jednak wiadomo, że kolejne opóźnienie B777X (certyfikacja była zaplanowana 5 lat temu) będzie kosztowała Boeinga 2,6 mld dol. Linie lotnicze i firmy leasingowe, które zamówiły tę maszynę zostały teraz poinformowane, że nie mają co spodziewać się odbioru maszyn przed 2026 rokiem. Jako powód Boeing podał m.in. strajk w zakładach w zakładach na północy kraju. To dlatego nie mogą się odbyć pierwsze loty testowe.

Nie najlepiej dzieje się także w części wojskowej Boeinga. Kelly Ortberg już pozbył się prezesa Teda Colberta, który nie potrafił sobie poradzić z rosnącymi kosztami.

Jak poinformował Boeing, w ramach naprawy finansów firmy pracę straci 17 tysięcy zatrudnionych na etatach we wszystkich działach koncernu i na wszystkich szczeblach — od zarządu po pracowników z taśmy produkcyjnej.

W Polsce Boeing ma 1,1 tys. pracowników w swoich firmach w Warszawie, Gdańsku i Rzeszowie.

Pozostało 91% artykułu
Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej
Biznes
Domy po 1 euro na Sardynii. Wioska celuje w zawiedzionych wynikami wyborów w USA
Biznes
Litwa inwestuje w zbrojeniówkę. Będzie więcej pocisków dla artylerii
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Strategiczne Spotkania w Świecie Biznesu