Są nowe dane z Krajowego Rejestru Długów (KRD BIG) na temat zadłużenia polskich konsumentów i firm wobec operatorów telekomunikacyjnych. „Rzeczpospolita” opisuje je jako pierwsza.
KRD BIG: konsumenci winni telekomom 571 mln zł
W KRD BIG z opłatami za telefon i internet zalega obecnie w sumie 232 tys. podmiotów, z czego 83 proc. to konsumenci. Zaległości Polaków w opłatach opiewają na 571 mln zł, czyli 60 proc. całej zaległej kwoty, którą potencjalnie mogliby odzyskać operatorzy. Na ile jest to realne – trudno jednoznacznie wskazać. Na jedną osobę przypada średnio 3 tys. zł długu. Mężczyźni winni są prawie 333 mln zł (58 proc. całej kwoty).
Czytaj więcej
Mieszkańcy i firmy są winne samorządom 16,8 mld zł. Dług wciąż rośnie m.in. ze względu na utrudnienia przy egzekucji należności. Będzie to wyzwanie dla nowych włodarzy.
Adam Łącki, prezes KRD BIG wskazuje, że badanie, które jego firma zleciła pod koniec ub.r. dowodzi, że terminowe regulowanie rachunków za telefon i internet nie jest priorytetem konsumentów, choć wydawałoby się, że są to usługi pierwszej potrzeby.
– Niemal co czwartemu Polakowi w ciągu ostatnich 12 miesięcy zdarzyło się nie opłacić rachunku w terminie. 47 proc. z nich spóźniło się z opłatą za media. Co dziesiąty nie opłacił rachunku w ogóle, a 30 procent przypadków dotyczyło rachunków za Internet i telefon. W rankingu priorytetów płatności, opłaty za telefon zajęły 12. miejsce, a za Internet 15. spośród 23 możliwych – wylicza Adam Łącki.