Stan cyfryzacji mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w Polsce i ich stosunek do transformacji cyfrowej zbadał Bank Gospodarstwa Krajowego. Wnioski zebrał w raporcie „Cyfryzacja w sektorze MŚP – szanse i ograniczenia”.
– Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że świadomość nieuchronności cyfryzacji jest w sektorze polskich MŚP dość powszechna. Co więcej, większość firm spodziewa się pozytywnego wpływu procesu cyfryzacji na swoją działalność. Mimo to, co piąta badana firma nadal nie korzysta z żadnych narzędzi cyfrowych – komentuje Mateusz Walewski, główny ekonomista, dyrektor Departamentu Badań i Analiz BGK.
16 proc. firm to liderzy
Okazuje się, że przedsiębiorstwa innowacyjne w obszarze cyfryzacji, tzw. liderzy cyfryzacji, to 16 proc. mikro-, małych i średnich firm w naszym kraju. Nieco ponad 27 proc. MŚP to firmy adaptujące technologie cyfrowe. Największą grupę, bo aż 57 proc., tworzą przedsiębiorstwa znajdujące się w początkowej fazie transformacji cyfrowej. Średnio, jak dotąd, udało im się wdrożyć zaledwie jedną z dziewięciu analizowanych technologii. Aż co piąta firma z sektora nadal nie korzysta jednak z żadnych narzędzi cyfrowych. Są to niemal wyłącznie mikroprzedsiębiorstwa.
O ile średnie i małe firmy w znacznej mierze już wdrożyły przynajmniej część rozwiązań cyfrowych, o tyle mikroprzedsiębiorstwa, niezależnie od branży, w większości znajdują się w początkowej fazie transformacji cyfrowej (wyjątek do pewnego stopnia stanowi jedynie sektor działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej).