Moralność w biznesie ważna, ale nie dla wszystkich

Aż 80–90 proc. firm ma problemy z przeterminowanymi płatnościami, choć przedsiębiorcy mówią, że przejawem etyki jest dla nich płacenie na czas.

Publikacja: 19.10.2023 03:00

Aż 80–90 proc. firm ma problemy z przeterminowanymi płatnościami

Aż 80–90 proc. firm ma problemy z przeterminowanymi płatnościami

Foto: Adobe Stock

Opłacanie faktur od kontrahentów na czas – tak 70 proc. przedsiębiorców rozumie etykę płatniczą w biznesie. 43 proc. definiuje ją jako niezaciąganie zobowiązań finansowych, gdy wiadomo, że nie będą mogli ich uregulować. Czterech na dziesięciu uważa, że moralność to informowanie kontrahentów, kiedy ci pomylą się na swoją niekorzyść. Dla 41 proc. przedsiębiorców uczciwość w prowadzeniu biznesu to także rezygnowanie z zakupu towarów i usług, jeśli przewidują, że nie będą w stanie zapłacić za nie w terminie. Tyle samo wskazuje na dokładne zapoznawanie się z warunkami zaciągnięcia i spłaty zobowiązań finansowych. W opinii 1/3 etyka oznacza informowanie partnerów handlowych o spodziewanych opóźnieniach w regulowaniu należności. Takie dane przynosi badanie „Etyka płatnicza przedsiębiorców”, przeprowadzone na zlecenie Kaczmarski Inkasso.

Zdecydowana większość, bo 96 proc. ankietowanych przedsiębiorców, twierdzi przy tym, że w ich firmach przestrzeganie tych zasad jest ważne, z czego w 65 proc. bardzo ważne. Wiele zależy jednak od tego, jak długo działają na rynku. 3/4 firm, które funkcjonują od pięciu do dziesięciu, lat deklaruje, że zasady etyki są bardzo istotne, i zawsze je respektują. Zaledwie 1/2 przedsiębiorstw z dłuższym stażem, tj. powyżej dziesięciu lat, zawsze stosuje reguły etyki, 42 proc. robi to często.

Faktury z poślizgiem

2/3 przedsiębiorców ankietowanych przez Kaczmarski Inkasso zapewnia, że ich firmy zawsze opłacają faktury w terminie. Natomiast 1/3 robi to często. Niepokojące jest, że istnieje grupa przedsiębiorstw, które przyznają, że nigdy nie regulują faktur na czas – to 3 proc. badanych. Zwykle płacą z siedmiodniowym poślizgiem. Nieliczni mówią, że zdarza im się przekroczyć termin o ponad 30 dni.

Autorzy badania wskazują, że obecna trudna sytuacja gospodarcza nie pomaga przedsiębiorcom w zachowaniu stabilności finansowej. Wstrzymują się z inwestycjami, wprowadzają oszczędności i skrupulatnie oglądają każdą złotówkę. W takich warunkach kluczowe jest, aby rozliczali się ze sobą na czas. Ograniczy to zatory płatnicze, które są poważną barierą w polskim biznesie.

Czytaj więcej

Ceny rosną wciąż dwucyfrowo. Rekordy zwyżek bije popularne warzywo

Także Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zauważa, że przedsiębiorcy dotknięci problemem zatorów płatniczych w obawie przed problemami finansowymi ograniczają nakłady na inwestycje lub podwyższają ceny wyrobów i usług, a w najtrudniejszych sytuacjach prowadzą one do ich upadłości lub likwidacji. Pracownicy zarabiają mniej, mogą też stracić pracę. – Odsetek firm deklarujących problemy z przeterminowanymi płatnościami w Polsce waha się między 80 a 90 proc. – szacuje UOKiK. I dodaje, że poszkodowani są w szczególności mikro-, mali i średni przedsiębiorcy, którym silniejsi uczestnicy rynku narzucają wydłużone terminy zapłaty lub nie płacą w terminie.

Z danych Krajowego Rejestru Długów wynika, że – choć firmy deklarują przestrzeganie zasad etyki w biznesie – to ich długi sięgają obecnie 9,6 mld zł. Do spłaty ma je 265 tys. podmiotów. Ponad 1/3 tej kwoty muszą oddać multidłużnicy, a więc przedsiębiorcy, którzy mają przeterminowane zobowiązania finansowe wobec przynajmniej trzech wierzycieli – innych firm i instytucji. W polskim biznesie jest ich 28,7 tys. Łącznie nie zapłacili aż 406 tys. razy, przez co uzbierali 3,4 mld zł zaległości.

Opóźniając opłacanie faktur, tylko 1/3 firm zawsze powiadamia o tym kontrahentów, natomiast 37 proc. praktykuje to często. – Taka postawa buduje wzajemne zaufanie i pomaga firmom zaplanować bieżącą działalność. Przedsiębiorca, wiedząc, że musi poczekać na zapłatę, jest w stanie lepiej przygotować się na taką okoliczność, niż gdy pieniądze za sprzedany towar czy zrealizowaną usługę nie wpływają na konto, a partner handlowy milczy – mówi Jakub Kostecki, prezes firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso.

Czytaj więcej

Symbol drożyzny tanieje. Ceny oleju roślinnego wyraźnie w dół

Dlaczego nie płacą

Połowa badanych uważa, że istnieją sytuacje, które usprawiedliwiają niezapłacenie w terminie innej firmie lub instytucji. Dla 40 proc. przeszkodą w uregulowaniu zobowiązania na czas są błędy na wystawionej fakturze, 29 proc. za wytłumaczenie uznaje słabą kondycję finansową firmy spowodowaną przez czynniki zewnętrzne i tyle samo wskazuje na niezadowolenie z jakości otrzymanych produktów. W dalszej kolejności 26 proc. przedsiębiorców jako usprawiedliwienie sygnalizuje podważanie zasadności narzuconej opłaty, a 24 proc. – problemy osobiste osoby odpowiedzialnej za dokonanie przelewu lub akceptację płatności.

Zestawienie zamykają uzasadnienia związane z problemami w zarządzaniu firmą, np. brak pieniędzy (22 proc.), konieczność pokrycia innego, pilnego wydatku (21 proc.), nieobecność osoby odpowiedzialnej za akceptację płatności (20 proc.).

Niepokojące jest to, że prawie co czwarty przedsiębiorca jako przeszkodę w rozliczaniu się wskazuje oczekiwanie na przelewy ze strony kontrahentów. Stąd już prosta droga do zatorów płatniczych.

Czytaj więcej

Rekordowy przypływ optymizmu. Inflacja spada a zarobki rosną

Opłacanie faktur od kontrahentów na czas – tak 70 proc. przedsiębiorców rozumie etykę płatniczą w biznesie. 43 proc. definiuje ją jako niezaciąganie zobowiązań finansowych, gdy wiadomo, że nie będą mogli ich uregulować. Czterech na dziesięciu uważa, że moralność to informowanie kontrahentów, kiedy ci pomylą się na swoją niekorzyść. Dla 41 proc. przedsiębiorców uczciwość w prowadzeniu biznesu to także rezygnowanie z zakupu towarów i usług, jeśli przewidują, że nie będą w stanie zapłacić za nie w terminie. Tyle samo wskazuje na dokładne zapoznawanie się z warunkami zaciągnięcia i spłaty zobowiązań finansowych. W opinii 1/3 etyka oznacza informowanie partnerów handlowych o spodziewanych opóźnieniach w regulowaniu należności. Takie dane przynosi badanie „Etyka płatnicza przedsiębiorców”, przeprowadzone na zlecenie Kaczmarski Inkasso.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Najnowszy iPhone już dostępny w Rosji. Klienci sięgną głęboko do kieszeni
Biznes
Dyplomacja półprzewodnikowa. Tajwan broni się przed komunistycznym sąsiadem
Biznes
Francuska Riwiera opanowana przez Rosjan. Kwitnie korupcja i luksus
Biznes
Tak biznes pomaga powodzianom
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Biznes
Elon Musk jest na dobrej drodze, aby zostać pierwszym na świecie bilionerem