Opłacanie faktur od kontrahentów na czas – tak 70 proc. przedsiębiorców rozumie etykę płatniczą w biznesie. 43 proc. definiuje ją jako niezaciąganie zobowiązań finansowych, gdy wiadomo, że nie będą mogli ich uregulować. Czterech na dziesięciu uważa, że moralność to informowanie kontrahentów, kiedy ci pomylą się na swoją niekorzyść. Dla 41 proc. przedsiębiorców uczciwość w prowadzeniu biznesu to także rezygnowanie z zakupu towarów i usług, jeśli przewidują, że nie będą w stanie zapłacić za nie w terminie. Tyle samo wskazuje na dokładne zapoznawanie się z warunkami zaciągnięcia i spłaty zobowiązań finansowych. W opinii 1/3 etyka oznacza informowanie partnerów handlowych o spodziewanych opóźnieniach w regulowaniu należności. Takie dane przynosi badanie „Etyka płatnicza przedsiębiorców”, przeprowadzone na zlecenie Kaczmarski Inkasso.
Zdecydowana większość, bo 96 proc. ankietowanych przedsiębiorców, twierdzi przy tym, że w ich firmach przestrzeganie tych zasad jest ważne, z czego w 65 proc. bardzo ważne. Wiele zależy jednak od tego, jak długo działają na rynku. 3/4 firm, które funkcjonują od pięciu do dziesięciu, lat deklaruje, że zasady etyki są bardzo istotne, i zawsze je respektują. Zaledwie 1/2 przedsiębiorstw z dłuższym stażem, tj. powyżej dziesięciu lat, zawsze stosuje reguły etyki, 42 proc. robi to często.
Faktury z poślizgiem
2/3 przedsiębiorców ankietowanych przez Kaczmarski Inkasso zapewnia, że ich firmy zawsze opłacają faktury w terminie. Natomiast 1/3 robi to często. Niepokojące jest, że istnieje grupa przedsiębiorstw, które przyznają, że nigdy nie regulują faktur na czas – to 3 proc. badanych. Zwykle płacą z siedmiodniowym poślizgiem. Nieliczni mówią, że zdarza im się przekroczyć termin o ponad 30 dni.
Autorzy badania wskazują, że obecna trudna sytuacja gospodarcza nie pomaga przedsiębiorcom w zachowaniu stabilności finansowej. Wstrzymują się z inwestycjami, wprowadzają oszczędności i skrupulatnie oglądają każdą złotówkę. W takich warunkach kluczowe jest, aby rozliczali się ze sobą na czas. Ograniczy to zatory płatnicze, które są poważną barierą w polskim biznesie.