63 proc. osób ufa organizacjom pozarządowym (NGO), tak wynika z badania opinii publicznej opisanego w raporcie "Ufamy, ale Polski i Polacy o organizacjach pozarządowych" Klon/Jawor. Małe firmy z 64 proc. zaufaniem otwierają zamknięty katalog instytucji, o które pytano w badaniu. Na trzecim miejscy są inni ludzie (poza rodziną), a na kolejnych: media prywatne (56 proc.), władze lokalne (52 proc.), inicjatywy nieformalne (51 proc.) i duże przedsiębiorstwa (48 proc.). Listę zamykają: kościół, media publiczne i rząd z 34 proc. zaufaniem.
Czytaj więcej
Organizacje pozarządowe dysponują kwotą 35 mld zł rocznie. Nie oznacza to jednak, że są bogate. Łatwiej nam się zmobilizować, by działać filantropijnie przez dzień, niż systematycznie wspierać NGO.
W przypadku NGO nie ufa im co piąty respondent, a nie ma zdania – kolejnych 16 proc. Jest to o tyle ciekawe, że od kilkunastu lat ok 40 proc. ankietowanych stwierdza, iż nigdy nie współpracowało ani nie spotkało się z organizacją pozarządową. Wśród pozostałych 24 proc. ma z nimi bezpośredni kontakt.
Autorki raportu (Beata Charycka, Julia Bednarek, Marta Gumkowska) zwróciły uwagę na to, że wyobrażenia na temat organizacji pozarządowych wciąż – pomimo wzrostu kontaktów bezpośrednich z obywatelami – w dużej mierze kształtują media. 30 proc. ankietowanych zna organizacje z mediów. W tym dla 20 proc. jest to jedyne źródło informacji na ich temat. "Jednocześnie w mediach dominuje przekaz o pomocowych, charytatywnych działaniach fundacji i prowadzonych przez nie zbiórkach. Dlatego wiedza Polek i Polaków na temat organizacji i ich sposobu funkcjonowania jest często bardzo powierzchowna. Ciągle pokutuje przekonanie, że głównym działaniem organizacji jest zbieranie pieniędzy w celu niesienia pomocy potrzebującym. Wizerunek organizacji, których główną aktywnością jest zbieranie pieniędzy na cele dobroczynne wydają się wzmacniać same NGO, które najczęściej informują o swoich działaniach właśnie przy okazji działań fundraisingowych." – napisały autorki.
Czytaj więcej
Nie ma głębszej prawdy o tej wojnie niż ta zawierająca się w krótkim zdaniu – Ukraińcy faktycznie walczą również za naszą wolność i za przyszłość naszej wolności – mówi Rafał Sonik, przedsiębiorca, sportowiec i filantrop.