Minęło ponad pół roku od emisji akcji, z której Enel-Med pozyskał 80,6 mln zł. Na jakim etapie jest realizacja celów, na które firma zdobyła finansowanie?
Nasza spółka dotychczas rozwijała się organicznie, ale silne trendy konsolidacyjne występujące na rynku prywatnych usług medycznych coraz śmielej każą patrzeć w kierunku akwizycji. Istotną cześć pieniędzy z emisji akcji przeznaczymy na przejęcia, głównie w obszarze stomatologii. Łącząc akwizycję z projektami typu green field planujemy w ciągu dwóch lat podwoić liczbę naszych gabinetów stomatologicznych w całym kraju. Stomatologia zawsze zajmowała szczególne miejsce w naszej spółce, to od niej 30 lat temu wszystko się zaczęło. Muszę przyznać, że bardzo pewnie czujemy się w usługach FFS (fee for service, opłata za usługę – red.) i nie dotyczy to tylko stomatologii. Marka Enel-Sport, wspierana naszym szpitalem ortopedycznym, odniosła sukces – wielu znanych sportowców zawdzięcza nam możliwość kontynuacji kariery. Bardzo dobrze radzimy sobie również na rynku medycyny estetycznej – marka ESTELL ma już mocną pozycję w branży. W planach mamy też rozwój sieci placówek abonamentowych. Bacznie przyglądamy się obecnej sytuacji na rynku B2B, bo firmy są pod coraz większą presją kosztową, a koszty leczenia z roku na rok rosną. Oczekiwania pacjentów są coraz wyższe, my wiemy, jak je zaspokajać, ale musimy mieć na to odpowiednie środki.
Negocjujemy przejęcia podmiotów, których łączny roczny obrót stanowi 25 mln zł. Zgodnie z założeniami są to głównie kliniki stomatologiczne zlokalizowane w największych miastach, w których obecne są placówki Enel-Medu. Te rozmowy są w różnym stopniu zaawansowania, w kilku przypadkach jesteśmy już na końcu procesu due dilligence. Mamy odpowiednią bazę i know-how, by być konsolidatorem na rynku usług stomatologicznych i mam nadzieję, że te transakcje zostaną sfinalizowane do końca roku. Równolegle będziemy otwierać w tym roku projekty typu green field. Będzie to osiem placówek w Warszawie i jedna w Łodzi. To zarówno przychodnie dla systemu abonamentowego Enel-Care, jak i przychodnie specjalistyczne FFS. Planujemy też otwarcie dwóch placówek medycyny estetycznej ESTELL. Jeśli chodzi o pozostałe inwestycje, to właśnie trwa weryfikacja lokalizacji pod kolejny rezonans magnetyczny w Warszawie.
Jakie jest główne wyzwanie dla spółki?
Ciągła zdolność do pozyskiwania doświadczonej kadry medycznej. To najbardziej deficytowy „towar" na rynku usług medycznych, dlatego przejmowanie już działających podmiotów medycznych jest dobrą alternatywą.