Stagnacja na rynku dań gotowych

W tym roku wydatki na dania gotowe wyniosą ok. 1,15 mld zł. To zaledwie o 2,5 proc. więcej niż w 2011 r. Branża narzeka na drożejące surowce

Publikacja: 13.02.2012 03:48

Rynek rośnie, ale dynamika spowolniła

Rynek rośnie, ale dynamika spowolniła

Foto: Rzeczpospolita

Analitycy firmy badawczej Euromonitor International nie przewidują boomu na polskim rynku dań gotowych. Według nich w tym roku wydatki na dania gotowe, w tym na mrożone potrawy, sięgną 273 mln euro. Według aktualnego kursu to ok. 1,15 mld zł. Będą o niespełna 2,5 proc. wyższe niż w 2011 r. Do 2015 r. wartość rynku dań gotowych zwiększy się o 11 proc.

Z kolei z danych firmy Nielsen wynika, że w 2011 r. wielkość sprzedaży tradycyjnych dań gotowych, czyli tych w słoikach i puszkach, poszła w górę o zaledwie 0,5 proc., do 39 tys. ton. Wartość tego rynku utrzymała się na poziomie 360 mln zł, a więc takim samym jak w 2010 r. Jego liderem, w ujęciu wartościowym, są Pudliszki należące do koncernu HJ Heinz. Drugie miejsce zajmuje Pamapol, a trzecie Agros Nova.

Zdaniem producentów stagnacja na rynku dań gotowych jest chwilowa, a ich spożycie jest nadal niższe niż na zachodzie Europy. Stąd rosnąca liczba firm, które chcą na nim zaistnieć. Bogusław Miszczuk, prezes grupy Sokołów kojarzonej z rynkiem mięsa, zapowiedział, że w tym roku firma chce się skupić m.in. na zwiększeniu produkcji dań gotowych zarówno na rynek detaliczny, jak i  gastronomiczny.

– Naszym zdaniem rynek dań gotowych będzie się stale rozwijał, już w tym roku liczymy na zmianę trendu w kierunku niewielkich zwyżek – mówi z kolei Katarzyna Gospodarek, rzecznik HJ Heinz Polska.

Podobnego zdania są przedstawiciele Horteksu. – Rośnie grupa przede wszystkim młodych konsumentów dbających o zdrową dietę i chcących mniej czasu poświęcić na przygotowanie posiłków. To oni są potencjalnymi nowymi nabywcami mrożonych dań gotowych – mówi Beata Łosiak, rzeczniczka Horteksu, największego producenta mrożonek owocowo-warzywnych w Polsce, który także rozwija sprzedaż mrożonych dań gotowych na bazie warzyw. Jak zapewnia, w ubiegłym roku ich sprzedaż w Polsce urosła o mniej więcej jedną czwartą i stanowią ok. 5 proc. całego rynku mrożonych owoców i warzyw.

Negatywny wpływ na wyniki firm z branży mają drożejące surowce. Aby zrekompensować rosnące koszty, firmy podnoszą ceny. Pierwsze podwyżki wyrobów Pamapolu nastąpiły w grudniu. Spółka szykuje już kolejne. Prezes Krzysztof Półgrabia zapowiada, że zarząd byłby zadowolony, gdyby w 2012 r. grupie udało się osiągnąć rentowność netto na poziomie 2 proc. Zastrzega, że nie będzie to łatwe.

Paweł Nowakowski, prezes Makaronów Polskich, również nie kryje, że 2012 r. będzie dla branży trudny. – Rozwija się segment dań chłodzonych (np. na tackach – red.). Gorzej jest z daniami w słoikach – mówi. Z danych za styczeń 2012 r. wynika jednak, że grupa Makaronów Polskich zwiększyła sprzedaż w segmencie dań gotowych i przetworów aż o 71 proc. – To zasługa zwyżki sprzedaży przetworów, a nie dań gotowych – zaznacza Nowakowski.

Analitycy firmy badawczej Euromonitor International nie przewidują boomu na polskim rynku dań gotowych. Według nich w tym roku wydatki na dania gotowe, w tym na mrożone potrawy, sięgną 273 mln euro. Według aktualnego kursu to ok. 1,15 mld zł. Będą o niespełna 2,5 proc. wyższe niż w 2011 r. Do 2015 r. wartość rynku dań gotowych zwiększy się o 11 proc.

Z kolei z danych firmy Nielsen wynika, że w 2011 r. wielkość sprzedaży tradycyjnych dań gotowych, czyli tych w słoikach i puszkach, poszła w górę o zaledwie 0,5 proc., do 39 tys. ton. Wartość tego rynku utrzymała się na poziomie 360 mln zł, a więc takim samym jak w 2010 r. Jego liderem, w ujęciu wartościowym, są Pudliszki należące do koncernu HJ Heinz. Drugie miejsce zajmuje Pamapol, a trzecie Agros Nova.

Biznes
Gigant doradztwa coraz bliżej ugody wartej 600 mln dol. Miał przyczynić się do epidemii opioidów
KONFLIKTY ZBROJNE
Amerykańskie rakiety dalekiego zasięgu nie przyniosą przełomu
Biznes
Foxconn chce inwestować w Polsce. Tajwańska firma szuka okazji
Biznes
Amerykanie reagują na uszkodzenia podmorskich kabli internetowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową