Stagnacja na rynku dań gotowych

W tym roku wydatki na dania gotowe wyniosą ok. 1,15 mld zł. To zaledwie o 2,5 proc. więcej niż w 2011 r. Branża narzeka na drożejące surowce

Publikacja: 13.02.2012 03:48

Rynek rośnie, ale dynamika spowolniła

Rynek rośnie, ale dynamika spowolniła

Foto: Rzeczpospolita

Analitycy firmy badawczej Euromonitor International nie przewidują boomu na polskim rynku dań gotowych. Według nich w tym roku wydatki na dania gotowe, w tym na mrożone potrawy, sięgną 273 mln euro. Według aktualnego kursu to ok. 1,15 mld zł. Będą o niespełna 2,5 proc. wyższe niż w 2011 r. Do 2015 r. wartość rynku dań gotowych zwiększy się o 11 proc.

Z kolei z danych firmy Nielsen wynika, że w 2011 r. wielkość sprzedaży tradycyjnych dań gotowych, czyli tych w słoikach i puszkach, poszła w górę o zaledwie 0,5 proc., do 39 tys. ton. Wartość tego rynku utrzymała się na poziomie 360 mln zł, a więc takim samym jak w 2010 r. Jego liderem, w ujęciu wartościowym, są Pudliszki należące do koncernu HJ Heinz. Drugie miejsce zajmuje Pamapol, a trzecie Agros Nova.

Zdaniem producentów stagnacja na rynku dań gotowych jest chwilowa, a ich spożycie jest nadal niższe niż na zachodzie Europy. Stąd rosnąca liczba firm, które chcą na nim zaistnieć. Bogusław Miszczuk, prezes grupy Sokołów kojarzonej z rynkiem mięsa, zapowiedział, że w tym roku firma chce się skupić m.in. na zwiększeniu produkcji dań gotowych zarówno na rynek detaliczny, jak i  gastronomiczny.

– Naszym zdaniem rynek dań gotowych będzie się stale rozwijał, już w tym roku liczymy na zmianę trendu w kierunku niewielkich zwyżek – mówi z kolei Katarzyna Gospodarek, rzecznik HJ Heinz Polska.

Podobnego zdania są przedstawiciele Horteksu. – Rośnie grupa przede wszystkim młodych konsumentów dbających o zdrową dietę i chcących mniej czasu poświęcić na przygotowanie posiłków. To oni są potencjalnymi nowymi nabywcami mrożonych dań gotowych – mówi Beata Łosiak, rzeczniczka Horteksu, największego producenta mrożonek owocowo-warzywnych w Polsce, który także rozwija sprzedaż mrożonych dań gotowych na bazie warzyw. Jak zapewnia, w ubiegłym roku ich sprzedaż w Polsce urosła o mniej więcej jedną czwartą i stanowią ok. 5 proc. całego rynku mrożonych owoców i warzyw.

Negatywny wpływ na wyniki firm z branży mają drożejące surowce. Aby zrekompensować rosnące koszty, firmy podnoszą ceny. Pierwsze podwyżki wyrobów Pamapolu nastąpiły w grudniu. Spółka szykuje już kolejne. Prezes Krzysztof Półgrabia zapowiada, że zarząd byłby zadowolony, gdyby w 2012 r. grupie udało się osiągnąć rentowność netto na poziomie 2 proc. Zastrzega, że nie będzie to łatwe.

Paweł Nowakowski, prezes Makaronów Polskich, również nie kryje, że 2012 r. będzie dla branży trudny. – Rozwija się segment dań chłodzonych (np. na tackach – red.). Gorzej jest z daniami w słoikach – mówi. Z danych za styczeń 2012 r. wynika jednak, że grupa Makaronów Polskich zwiększyła sprzedaż w segmencie dań gotowych i przetworów aż o 71 proc. – To zasługa zwyżki sprzedaży przetworów, a nie dań gotowych – zaznacza Nowakowski.

Analitycy firmy badawczej Euromonitor International nie przewidują boomu na polskim rynku dań gotowych. Według nich w tym roku wydatki na dania gotowe, w tym na mrożone potrawy, sięgną 273 mln euro. Według aktualnego kursu to ok. 1,15 mld zł. Będą o niespełna 2,5 proc. wyższe niż w 2011 r. Do 2015 r. wartość rynku dań gotowych zwiększy się o 11 proc.

Z kolei z danych firmy Nielsen wynika, że w 2011 r. wielkość sprzedaży tradycyjnych dań gotowych, czyli tych w słoikach i puszkach, poszła w górę o zaledwie 0,5 proc., do 39 tys. ton. Wartość tego rynku utrzymała się na poziomie 360 mln zł, a więc takim samym jak w 2010 r. Jego liderem, w ujęciu wartościowym, są Pudliszki należące do koncernu HJ Heinz. Drugie miejsce zajmuje Pamapol, a trzecie Agros Nova.

Biznes
Polska firma zbrojeniowa sprzeda Korei Południowej tysiące dronów kamikadze
Biznes
Najnowszy iPhone już dostępny w Rosji. Klienci sięgną głęboko do kieszeni
Biznes
Dyplomacja półprzewodnikowa. Tajwan broni się przed komunistycznym sąsiadem
Biznes
Francuska Riwiera opanowana przez Rosjan. Kwitnie korupcja i luksus
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Biznes
Tak biznes pomaga powodzianom