Batalia o to, kto kupi Wirtualną Polskę nabiera rumieńców. Jak podała w czwartek agencja Reuters, powołując się na osoby zbliżone do źródła, do pojedynku o drugi najpopularniejszy portal ogólnotematyczny w naszym kraju włączył się Cyfrowy Polsat.

Jednym z kontrkandydatów do ręki Wirtualnej Polski ma być z Bauer Media, który jest właścicielem Interii.pl, a także radia RMF FM. Koncern jest też wydawcą wielu czasopism.

Informacja, jeśli się potwierdzi, będzie sporym zaskoczeniem. Kontrolowana przez Zygmunta Solorza-Żaka satelitarna platforma do tej pory nie wysyłała na rynek jakichkolwiek sygnałów, że jest zainteresowana tego typu biznesem. Co więcej, Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu, oceniał, że rynek portali horyzontalnych nie jest już rynkiem wzrostowym. Twierdził też, m.in. w wywiadzie dla „Rzeczpospolitej" (w marcu 2012 r.), że nie widzi bezpośrednich synergii pomiędzy produktami i usługami kierowanej przez siebie grupy medialnej a tym, co ma do zaoferowania duży portal horyzontalny. W swoich działaniach konsolidacyjnych Cyfrowy Polsat koncentrował się za to na innych aktywach należących do grupy Solorza-Żaka (Redefine, Polsat, Polskie Media)

Sprzedaż Wirtualnej Polski, której właścicielem jest Telekomunikacja Polska, ruszyła kilka tygodni temu, choć plotki na ten temat pojawiały się już znacznie wcześniej. Narodowy operator został zmuszony do pozbycia się portalu z powodu rozczarowujących wyników finansowych za 2012 r. Maciej Witucki, prezes telekomunikacyjnego koncernu, zapowiedział wówczas gruntowny przegląd aktywów należących do grupy. Nie wykluczył, że los Wirtualnej Polski mogą też podzielić inne mniejsze spółki zależne.

W 2012 r. portal miał ok. 180 mln zł przychodów. Marża na poziomie EBITDA (zysk operacyjny plus amortyzacja) wyniosła 20-25 proc. Pozwala to szacować wartość Wirtualnej Polski na 300-500 mln zł. Firma zatrudnia nieco ponad 420 osób.