Mniej A330 w produkcji

Airbus postanowił zmniejszyć nieco produkcję A330, bo przygotowuje nowszą wersję tego samolotu, i zwiększyć rytm produkcji A350

Publikacja: 18.10.2014 13:53

Mniej A330 w produkcji

Foto: Bloomberg

Firma z Tuluzy podała o zmniejszeniu od IV kwartału 2015 rytmu produkcji szerokokadłubowych A330 do 9 miesięcznie z obecnych 10, produkowanych w tym rytmie od 2013 r., bo będzie przestawiać się na produkcję ekonomiczniejszych A330neo. Ten samolot zapowiedziany podczas salonu w Farnborough w lipcu powinien zacząć loty u klientów w IV kwartale 2017.

Analitycy spodziewali się zmniejszenia rytmu produkcji A330 do 6-8 miesięcznie, ale Airbus wyjaśnił, że postara się zachować dość stabilny poziom produkcji w okresie przechodzenia na nowszą wersję.

Przedstawiciel Airbusa wyjaśnił, że nie będzie redukcji zatrudnienia, bo firma zwiększą jednocześnie tempo produkcji kompozytowego A350, który powinien zacząć loty w tym roku w barwach Qatar Airways. „Dzięki niedawnemu sukcesowi handlowemu po ogłoszeniu premiery A330neo wariantu o wadze 242 ton i wersji dostosowanej do tras regionalnych jesteśmy pewni, że uda nam się utrzymać stałą produkcję w okresie poprzedzającym pojawienie się A330neo" — stwierdza komunikat wiceprezesa Airbusa ds. programów, Toma Williamsa.

Rekordowy kontrakt

Kilka dni temu Airbus podpisał list intencyjny z tanią linią z Indii, IndiGo na 250 samolotów wąskokadłubowych z rodziny A320neo o wartości 25,7 mld dolarów w cenach katalogowych. To największy kontrakt zawarty dotąd przez firmę z Europy. Samoloty będą dostarczane w latach 2018-26.

IndiGo jest największym przewoźnikiem w Indiach pod względem liczby podróżnych, kontroluje 32 proc. rynku. Od lat jest wiernym klientem Airbusa. W 2006 r. zamówił 100 samolotów A320, 5 lat później kolejne 180 z opcją kuponom dalszych 100.

Jest też jedynym większym przewoźnikiem osiągającym zysk mimo dużego zainteresowania indyjskim rynkiem. Linie lotnicze tego kraju spodziewają się w całym roku finansowym (do 31 marca 2015) łącznych strat 1,4 mld dolarów — podała firma doradcza Centre for Asia-Pacific Aviation. W ostatnich 7 latach straciły 10,6 mld. IndiGo wypadała lepiej od rywali, bo kontrolowała swe koszty i latała z pełnymi samolotami (teraz 83 sztuki) do 31 miast w Indiach i 5 na świecie (m. in. Bangkok, Dubaj, Singapur).

Firma z Tuluzy podała o zmniejszeniu od IV kwartału 2015 rytmu produkcji szerokokadłubowych A330 do 9 miesięcznie z obecnych 10, produkowanych w tym rytmie od 2013 r., bo będzie przestawiać się na produkcję ekonomiczniejszych A330neo. Ten samolot zapowiedziany podczas salonu w Farnborough w lipcu powinien zacząć loty u klientów w IV kwartale 2017.

Analitycy spodziewali się zmniejszenia rytmu produkcji A330 do 6-8 miesięcznie, ale Airbus wyjaśnił, że postara się zachować dość stabilny poziom produkcji w okresie przechodzenia na nowszą wersję.

Biznes
Gigant doradztwa coraz bliżej ugody wartej 600 mln dol. Miał przyczynić się do epidemii opioidów
KONFLIKTY ZBROJNE
Amerykańskie rakiety dalekiego zasięgu nie przyniosą przełomu
Biznes
Foxconn chce inwestować w Polsce. Tajwańska firma szuka okazji
Biznes
Amerykanie reagują na uszkodzenia podmorskich kabli internetowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową