Firmy w Polsce masowo kupują komputery. Jak mówi Stanisław Góralczyk, menedżer w Intel Technology Poland, popyt na biznesowe notebooki wzrósł w 2014 r. o jedną piątą.
Nic dziwnego, że o nasz rynek PC dla firm biją się najwięksi producenci tego sprzętu. Podzieliły go między siebie Dell, HP i Lenovo, które - w zależności od kategorii (komputery przenośnie, stacjonarne lub tzw. All-in-One) - wykroiły dla siebie udziały na poziomie od ponad 40 do około 90 proc. Teraz jednak walka może się zaostrzyć. Jak ustaliliśmy do gry o biznesowego klienta włącza się bowiem Asus. Nie wykluczone, że utracone udziały zechce odzyskać też Samsung.
Mocne wejście Asusa
Asus chce powalczyć o małe i średnie firmy, ale zapowiada też udział w przetargach na dostawy dla przedsiębiorstw i instytucji. To zupełnie nowy gracz na tym rynku, ale już wygrał kilka przetargów w Polsce na ok. 2 tys. notebooków. – Dwa lata temu zauważyliśmy, że nasi konkurenci, HP i Dell, którzy do tej pory byli skoncentrowani na kanale biznesowym, zaczęli wchodzić na rynek konsumencki. My w tym segmencie mamy już ugruntowaną pozycję, więc pomyśleliśmy, że warto pójść w ich ślady, ale w odwrotnym kierunku - tłumaczy Sebastian Sierzpowski, menedżer odpowiedzialny za kanał B2B w Asusie. Według niego Asusowi ma być łatwiej niż HP i Dellowi. - Nie każdy klient indywidualny zna marki biznesowe, natomiast każdy w biznesie jest jednocześnie konsumentem i logo Asus nie jest mu obce. To nasza przewaga, którą chcemy wykorzystać - podkreśla.
Tajwański koncern chce walczyć ceną. Na początek sprzęt tej firmy ma być o średnio 2 proc. tańszy niż komputery konkurencji. Cel? 3 proc. polskiego rynku pecetów B2B w 2015 r. Na dzień dobry Asus może więc przegonić Fujitsu, Apple, czy Vaio. Asusowi nie będzie jednak łatwo zrealizować planów i uplasować w tym roku 20 tys. pecetów dla firm. Konkurenci bowiem rynku łatwo nie oddadzą.
Konkurencja nie śpi
O pozycję lidera chce bić się Lenovo. Chiński koncern globalnie jest numerem jeden na rynku PC. W segmencie B2B w Polsce wyprzedzają go jednak Dell i HP. - W segmencie desktopów w minionym kwartale udało się nam znacznie zmniejszyć dystans do drugiego pod względem wielkości sprzedaży gracza na rynku - zapewnia Mirosław Pisaniec, odpowiedzialny za kanał biznesowy w Lenovo. Chińska firma liczy, że w tym roku największy wzrost sprzedaży na polskim rynku B2B zanotuje w obszarze komputerów stacjonarnych oraz All-in-One.