Koncern biją się o polski rynek PC

Sprzedaż komputerów dla biznesu skoczyła o 20 procent. Do walki o rynek włącza się Asus.

Publikacja: 16.01.2015 07:31

Sprzedaż komputerów dla biznesu skoczyła o 20 procent. Do walki o rynek włącza się Asus.

Sprzedaż komputerów dla biznesu skoczyła o 20 procent. Do walki o rynek włącza się Asus.

Foto: Bloomberg

Firmy w Polsce masowo kupują komputery. Jak mówi Stanisław Góralczyk, menedżer w Intel Technology Poland, popyt na biznesowe notebooki wzrósł w 2014 r. o jedną piątą.

Nic dziwnego, że o nasz rynek PC dla firm biją się najwięksi producenci tego sprzętu. Podzieliły go między siebie  Dell, HP i Lenovo, które - w zależności od kategorii (komputery przenośnie, stacjonarne lub tzw. All-in-One) - wykroiły dla siebie udziały na poziomie od ponad 40 do około 90 proc. Teraz jednak walka może się zaostrzyć. Jak ustaliliśmy do gry o biznesowego klienta  włącza się bowiem Asus. Nie wykluczone, że utracone udziały zechce odzyskać też Samsung.

Mocne wejście Asusa

Asus chce powalczyć o małe i średnie firmy, ale zapowiada też udział w przetargach na dostawy dla przedsiębiorstw i instytucji. To zupełnie nowy gracz na tym rynku, ale już wygrał kilka przetargów w Polsce na ok. 2 tys. notebooków. – Dwa lata temu zauważyliśmy, że nasi konkurenci, HP i Dell, którzy do tej pory byli skoncentrowani na kanale biznesowym, zaczęli wchodzić na rynek konsumencki. My w tym segmencie mamy już ugruntowaną pozycję, więc pomyśleliśmy, że warto pójść w ich ślady, ale w odwrotnym kierunku - tłumaczy Sebastian Sierzpowski, menedżer odpowiedzialny za kanał B2B w Asusie. Według niego Asusowi ma być łatwiej niż HP i Dellowi. - Nie każdy klient indywidualny zna marki biznesowe, natomiast każdy w biznesie jest jednocześnie konsumentem i logo Asus nie jest mu obce. To nasza przewaga, którą chcemy wykorzystać - podkreśla.

Tajwański koncern chce walczyć ceną. Na początek sprzęt tej firmy ma być o średnio 2 proc. tańszy niż komputery konkurencji. Cel? 3 proc. polskiego rynku pecetów B2B w 2015 r. Na dzień dobry  Asus może więc przegonić Fujitsu, Apple, czy Vaio. Asusowi nie będzie jednak łatwo zrealizować planów i uplasować w tym roku 20 tys. pecetów dla firm. Konkurenci bowiem rynku łatwo nie oddadzą.

Konkurencja nie śpi

O pozycję lidera chce bić się Lenovo. Chiński koncern globalnie jest numerem jeden na rynku PC.  W segmencie B2B w Polsce wyprzedzają go jednak Dell i HP. - W segmencie desktopów w minionym kwartale udało się  nam znacznie zmniejszyć dystans do drugiego pod względem wielkości sprzedaży gracza na rynku - zapewnia Mirosław Pisaniec, odpowiedzialny za kanał biznesowy w Lenovo. Chińska firma liczy, że w tym roku największy wzrost sprzedaży na polskim rynku B2B zanotuje w obszarze komputerów stacjonarnych oraz All-in-One.

Do gry może włączyć się również Samsung. Producent ten jeszcze parę lat temu stale gościł w rankingach sprzedaży pecetów dla firm. Z danych IDC wynika, że w 2013 r. Koreańczycy mieli 6 proc. rynku biznesowych notebooków w naszym kraju.

We wrześniu tego roku koncern oficjalnie podał, że wycofuje się z rynku PC w Europie. Teraz jednak nieoficjalnie mówi się o tym, że Samsung może wrócić do segmentu B2B. Dane z rynku  europejskiego do takiego ruchu zachęcają. W Wlk. Brytanii w trzecim kwartale zapotrzebowanie na komputery biurkowe wzrosło o niemal 14,5 proc., w Francji – o około 18 proc., a W Hiszpanii – aż o ponad 30 proc.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, m.duszczyk@rp.pl

Firmy w Polsce masowo kupują komputery. Jak mówi Stanisław Góralczyk, menedżer w Intel Technology Poland, popyt na biznesowe notebooki wzrósł w 2014 r. o jedną piątą.

Nic dziwnego, że o nasz rynek PC dla firm biją się najwięksi producenci tego sprzętu. Podzieliły go między siebie  Dell, HP i Lenovo, które - w zależności od kategorii (komputery przenośnie, stacjonarne lub tzw. All-in-One) - wykroiły dla siebie udziały na poziomie od ponad 40 do około 90 proc. Teraz jednak walka może się zaostrzyć. Jak ustaliliśmy do gry o biznesowego klienta  włącza się bowiem Asus. Nie wykluczone, że utracone udziały zechce odzyskać też Samsung.

Biznes
Gigant doradztwa coraz bliżej ugody wartej 600 mln dol. Miał przyczynić się do epidemii opioidów
KONFLIKTY ZBROJNE
Amerykańskie rakiety dalekiego zasięgu nie przyniosą przełomu
Biznes
Foxconn chce inwestować w Polsce. Tajwańska firma szuka okazji
Biznes
Amerykanie reagują na uszkodzenia podmorskich kabli internetowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową