Wyniki T-Mobile Polska w 2016 r.: więcej abonentów, niższe zyski

10,634 mln kart SIM obsługiwał w grudniu 2016 r. T-Mobile Polska, operator sieci komórkowej T-Mobile. Oznacza to, że pod tym względem udział telekomu w polskim rynku wynosi według ostatnich danych 19,43 proc. (wg. GUS wszystkie telekomy obsługiwały w grudniu ub.r. 54,736 mln kart SIM).

Publikacja: 02.03.2017 06:56

We wrześniu ub.r spośród wszystkich 56,23 mln kart SIM, kontrolowany przez Deutsche Telekom operator obsługiwał 11,221 mln kart, a jego udział rynkowy sięgał 19,99 proc.

Dane te oznaczają, że w ciągu ostatniego kwartału ub.r. baza klientów telekomu skurczyła się o 587 tys., przy czym firma odnotowała drugi kwartał z rzędu przyrost liczby abonentów (o 70 tys. do 6,612 mln), a spadek - podobnie jak pozostałe sieci komórkowe - w segmencie telefonii na kartę (o 657 tys. kart do 4,022 mln w kwartał).

- Z satysfakcją możemy powiedzieć, że zakończyliśmy ubiegły rok ze wzrostem bazy abonentów i przychodów. Nasze nowe podejście przynosi już pierwsze efekty, choć wiemy, że to początek drogi i wiele pracy jeszcze przed nami - mówi cytowany w komunikacie prasowym Adam Sawicki, prezes T-Mobile Polska.

W całym ubiegłym roku liczba abonentów sieci komórkowej urosła o 43 tys., a użytkowników telefonii na kartę spadła o 1,46 mln. W sumie T-Mobile utracił 1,42 mln klientów, blisko 12 proc. wszystkich.

Mimo tego, przychody firmy nieznacznie w ubiegłym roku urosły. Wyniosły 6,49 mld zł, o 0,6 proc. więcej niż w 2015 r.

To najprawdopodobniej efekt niewielkiego wzrostu przychodów z usług stacjonarnych, rosnących przychodów ze sprzedaży sprzętu telekomunikacyjnego (można szacować, że miała w ub.r. 32-proc. udział w przychodach vs. 28 proc. przed rokiem) oraz wpływów od P4 (Play) za roaming krajowy, które - jak wynika ze sprawozdania Play - urosły w ub.r. o około 10 proc. do 176 mln zł.

Spadały natomiast zyski operatora. Skorygowana o zdarzenia jednorazowe EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację) w skali roku wyniósł 2,1 mld zł, o 13,4 proc. mniej niż rok wcześniej. T-Mobile podkreśla w komunikacie prasowym, że zwiększył swoją aktywność promocyjna oraz reklamową. Udział wydatków reklamowych spółki na tle branży telekomunikacyjnej zwiększył się z około 18 proc. w 2015 roku do około 24 proc. w 2016 roku.

Firma postawiła na media społecznościowe i promocję formatów wprowadzonych przez grupę DT.  "Dużą popularnością cieszyły się spoty T-Mobile Polska, które na kanale operatora na portalu YouTube wyświetlono ponad 27 mln razy. W porównaniu z 2015 rokiem liczba wyświetleń spotów T-Mobile zwiększyła się blisko 7 razy. Sama platforma Electronic Beats zgromadziła społeczność ponad 450 tys. fanów zainteresowanych nowymi trendami w muzyce i w świecie kultury miejskiej. W 2016 roku dzięki szeroko prowadzonym działaniom nastąpiła wyraźna zmiana w postrzeganiu marki T-Mobile, która zaowocowała wzrostem świadomości spontanicznej oraz Top of Mind" - czytamy w komunikacie.

- W 2016 roku przychody całkowite T-Mobile Polska utrzymały się na stabilnym poziomie. Natomiast na wynik EBITDA wpłynęły m.in. większe nakłady marketingowe i wyrównanie poziomu komunikacji z naszą bezpośrednią konkurencją oraz wyższe koszty rozliczeń międzyoperatorskich związanych z rosnącą popularnością taryf z nielimitowanymi usługami wliczonymi w abonament – uważa Szabolcs Gaborjani, członek zarządu ds. finansowych T-Mobile Polska.

W 2016 roku nakłady inwestycyjne T-Mobile Polska wraz z zakupem częstotliwości osiągnęły poziom 5,025 mld zł, z czego znaczną część (ponad 4 mld zł) to wydatek na opłaty za rezerwację częstotliwości 800 MHz i 2600 MHz.

W grudniu w zasięgu sieci 4G T-Mobile było 99 proc. Polaków (o 16 pkt. proc. więcej niż rok wcześniej), a zasięg geograficzny sieci urósł o 44 pkt. proc. do ponad 92 proc. powierzchni kraju.

W samym IV kw. ub.r. przychody firmy wyniosły 1,72 mld zł i były wyższe o 4,74 proc. rok do roku. Skorygowana EBITDA zaś prawie nie zmieniła się: wyniosła 598 mln zł, o 0,5 proc. mniej niż w IV kw. 2015 r. Marża EBITDA to 34,7 proc., o 1,8 pkt proc. mniej niż przed rokiem.

Wg. informacji ze sprawozdania rocznego DT, T-Mobile Polska zatrudniał w ub.r. średnio 4,08 tys. osób, wobec 4,53 tys. rok wcześniej. Kapitał akcjonariuszy wynosił 2,73 mld euro.

DT poinformowało w raporcie, że w tym roku Polska dołączy do rynków, na których grupa uruchomiła platformę sprzedażową dla partnerów (Steckerleiste). Mogą oni dołączyć do platformy, aby sprzedawać usługi. Usługa działa już w Albanii, Czarnogórze i Austrii.

We wrześniu ub.r spośród wszystkich 56,23 mln kart SIM, kontrolowany przez Deutsche Telekom operator obsługiwał 11,221 mln kart, a jego udział rynkowy sięgał 19,99 proc.

Dane te oznaczają, że w ciągu ostatniego kwartału ub.r. baza klientów telekomu skurczyła się o 587 tys., przy czym firma odnotowała drugi kwartał z rzędu przyrost liczby abonentów (o 70 tys. do 6,612 mln), a spadek - podobnie jak pozostałe sieci komórkowe - w segmencie telefonii na kartę (o 657 tys. kart do 4,022 mln w kwartał).

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową
Biznes
Polska Moc Biznesu: w centrum uwagi tematy społeczne i bezpieczeństwo
Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Domy po 1 euro na Sardynii. Wioska celuje w zawiedzionych wynikami wyborów w USA