Prace nad maszyną rozpoczęto w 1985 roku. Podstawą projektu był inny wielki samolot z biura konstrukcyjnego Antonowa - An-124. Podobieństwa w sylwetce widoczne są gołym okiem - identyczny jest przekrój kadłuba i część segmentów skrzydeł. W obu samolotach zastosowano też te same silniki Łotariew D-18T, tyle że Antonow 225 ma ich aż sześć.
22 marca 1989 roku ważący razem z załadunkiem ponad 508 ton Antonow 225, ochrzczony mianem "Mrija" ("Marzenie"), wzniósł się w powietrze i odbył trzygodzinny lot, bijąc na raz 106 światowych rekordów. Samolot lecąc na wysokości ponad 12 km z prędkością ponad 800 km/h przemierzał trasę pomiędzy Witebskiem a Leningradem (obecnie Petersburgiem). Maksymalny udźwig "Marzenia" to 250 ton. Dla porównania młodszy "brat" - An-124 "Rusłan" może zabrać "tylko" 150 ton.
An-225 budowany był przede wszystkim z myślą o transportowaniu radzieckiej wersji promu kosmicznego - Burana - oraz rakiet Energia w różnych zakątków ZSRR do kosmodromu Bajkonur w dzisiejszym Kazachstanie.
Buran nie miał jednak zbyt wielu okazji, by skorzystać z "usług" Ana-225. Po upadku Muru Berlińskiego załamał się także radziecki program kosmiczny, a Buran przestał być potrzebny. W 1989 Mrija z radzieckim promem na plecach wzbudziła jednak sensację na paryskich targach lotniczych Le Bourget. Innych samolotów na wystawie nikt nie chciał oglądać - można przeczytać w relacjach z tamtego okresu.
Antonow 225 latał pod trzema różnymi numerami bocznymi. Początkowo jego oficjalną rejestracją był numer CCCP-480182.