Zarząd portu morskiego w Gdyni obiecał, ze ogłosi nowy przetarg na dzierżawę BTZ jeszcze w maju i faktycznie – zdążył. Przypomnijmy, że to już drugi przetarg. W marcu Ministerstwo Infrastruktury nie zgodziło się na podpisanie umowy ze zwycięzcą poprzedniego przetargu, czyli konsorcjum spółek Szczecin Bulk Terminal, Tapini oraz Ribera. Powodów oficjalnie nie podano, ale nieoficjalnie rynek jest dość zgodny, że to z powodu spółki Ribera, która należy do globalnego gracza na rynku handlu zbożem, firmy Viterra, która ma dziś ok. 50 proc. udziału w przeładunkach zboża na polskim nabrzeżu. Eksperci z branży handlu zbożem szacują, że w razie wygranej firma miałaby nawet 80 proc. udziału w przeładunkach na polskim nabrzeżu. Nieoficjalnie podobne sygnały dochodzą do „Rz” z resortu rolnictwa. Trudno jednak znaleźć rozmówcę, który wypowiedziałby się pod nazwiskiem, bo wielu handlarzy zbożem współpracuje z tą firmą i nie chce komplikować sobie relacji, a politycy nie chcą się oficjalnie wypowiadać w tak wrażliwej politycznie sprawie.
Terminal pod zarządem nowego dzierżawcy może stać się najważniejszym punktem dla zboża na polskim nabrzeżu. A to dlatego, że przyszły dzierżawca ma przeładować rocznie 1,2 mln t zboża. Dla porównania: w ciągu ostatnich dziesięciu miesięcy polskie porty przeładowały łącznie 7,2 mln t. Jak wynika z danych firmy Sparks, w kwietniu w różnych terminalach w Gdyni przeładowano najwięcej zboża z polskich portów, bo 411 tys. t (z tego 178 tys. t w HES Gdynia Bulk Terminal), w Gdańsku było to 246 tys. t (tu połowa przypada na spółkę GBT), w Szczecinie 98 tys. t, a w Kołobrzegu jedynie 3,1 tys. t.
Czytaj więcej
Niepewność związana z tym, co wydarzy się wokół polskiego rolnictwa (Zielony Ład i wojna w Ukrainie), powstrzymuje rolników przed odważnymi inwestycjami. Widać to w wynikach sprzedaży maszyn.
Nowy przetarg na agroport w Gdyni. Jakie warunki?
Co się będzie najbardziej liczyło w ocenie kryteriów? Najważniejszy jest czynsz stały, za który można uzyskać w przetargu aż 70 pkt, opis planowanej działalności może zdobyć 15 pkt, wysokość czynszu zmiennego za przeładunek 1 tony ładunku to szansa na 10 pkt i wreszcie – deklarowany roczny przeładunek 5 pkt.