Koniec strajków w Lufthansie. Pasażerowie odetchną, chociaż nie do końca

Zarząd Lufthansy porozumiał się z pracownikami pokładowymi ze związku Ufo. Wcześniej podpisał umowę z Ver.di - obsługą naziemną. Te bardzo kosztowane ugody mają obowiązywać przez dwa bądź trzy lata.

Publikacja: 11.04.2024 16:09

Koniec strajków w Lufthansie. Pasażerowie odetchną, chociaż nie do końca

Foto: Bloomberg

Pracownicy otrzymają nie tylko podwyżki i wyrównanie inflacyjne, ale również m.in. dopłaty do wakacji.

Dlaczego porozumienie Lufthansy z pracownikami jest ważne dla pasażerów?

Dla pasażerów to dobra wiadomość, bo mogą przestać się martwić o zakłócenia w podróży, jeśli wybiorą niemieckiego przewoźnika. W marcu 2024 praktycznie nie było tygodnia, żeby któraś grupa pracowników Lufthansy nie protestowała. Tysiące lotów zostało odwołanych, setki tysięcy pasażerów zostało na ziemi. Dla Lufthansy koszty sporów z pracownikami urosły do kilkuset milionów euro.

To porozumienie nie dotyczy pracowników kontroli bezpieczeństwa, którzy są członkami Ver.di, ale nie pracują w Lufthansie. I oni nadal mogą strajkować.

Michael Niggemann, wiceprezes Lufthansy ds. pracowniczych nie ukrywa swojego zadowolenia. W oświadczeniu rozesłanym mediom zapewnia, że porozumienie „jest dobre dla wszystkich”.

Czytaj więcej

Boeing niedbale produkował największe samoloty? Rusza śledztwo

Kilkunastoprocentowe podwyżki i spokój na trzy lata. Jak wyglądają szczegóły porozumienia Lufthansy ze związkiem Ufo?

Nowa umowa zbiorowa, jaką związek Ufo wynegocjował z zarządem, gwarantuje stabilną sytuację płacową dla 19 tysięcy pracowników pokładu, którzy otrzymali podwyżkę o 16,5 proc. Miesięczne zarobki mają rosnąć stopniowo przez 3 lata. Do tego dochodzi natychmiastowa jednorazowa wypłata w wysokości 3 tys. euro, która ma wyrównać realny spadek dochodów spowodowany wysoką inflacją.

Pierwsza podwyżka została zaplanowana na maj 2024 r. (8 proc.), o kolejne 5 proc. wzrosną płace w marcu 2025, a pozostałe 3,5 proc w marcu 2026. Szefowie pokładu otrzymają dodatkowo jeszcze 700-800 euro miesięcznie, a wszyscy dopłatę wakacyjną w wysokości 1250 euro raz w roku i 65 euro dodatku językowego. Tyle, że jest coś za coś. Bo związkowcy zobowiązali się, że powstrzymają się od strajków na 36 miesięcy.

Lepiej, niż chcieli. Związkowcy z Ver.di bardzo zadowoleni z warunków porozumienia

Jeszcze bardziej skuteczni w negocjacjach byli związkowcy z obsługi naziemnej w Lufthansie. Siadając do negocjacji domagali się 12,5 proc. podwyżki od początku roku oraz dodatku w wysokości 3 tys. euro z tytułu inflacji. Początkowo Lufthansa oferowała im 10 proc. podwyżki rozłożonej na 28 miesięcy — i jednorazową wypłatę w wysokości 3 tys. euro, jako wyrównanie kosztów inflacji.

W tym wypadku stanowiska były tak rozbieżne, że doszło do patu w negocjacjach i strony zdecydowały się na arbitraż.

Ostatecznie zarząd zgodził się na 12,5 proc. podwyżki z wyrównaniem od 1 stycznia 2024 (7 proc., ale nie mniej niż 280 euro), a od marca podwyżka od podstawy o 150 euro, plus 2 proc. Wyrównanie za inflację w wysokości 3 tys. euro, w tym 2 tys. natychmiast, a pozostały 1000 euro od listopada 2024.

Jednocześnie związkowcy wywalczyli zrównanie zarobków na wschodzie i zachodzie kraju, elastyczny czas pracy w ramach obowiązkowych 40 godzin tygodniowo, dodatek za pracę na zmiany w wysokości 3,6 proc. pensji, podwyższona o 250 euro wypłata na urlop, podwyższenie dopłaty i stworzenie specjalnego pakietu dla praktykantów oraz do biletów na terenie Niemiec w wysokości 30 euro. To porozumienie ma obowiązywać przez 24 miesiące. Główny negocjator ze strony Ver.di, Marvin Reschinsky nie ukrywał, że jest bardzo zadowolony z ostatecznych warunków porozumienia.

Pracownicy otrzymają nie tylko podwyżki i wyrównanie inflacyjne, ale również m.in. dopłaty do wakacji.

Dlaczego porozumienie Lufthansy z pracownikami jest ważne dla pasażerów?

Pozostało 95% artykułu
Transport
Rosyjskim liniom lotniczym grożą masowe bankructwa w 2025 roku
Transport
Zapadł wyrok ws. Wschodniej Obwodnicy Warszawy, ale do przełamania impasu daleko
Transport
Spadł zysk Wizz Aira. Ale ma być lepiej
Transport
Lotniska wyłączają GPS i wracają do lat 60-tych XX wieku
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Transport
Będą zakłócenia w podróżach lotniczych. Francuzi i Włosi protestują
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje