Lotnisko w Kijowie ma wkrótce znów przyjmować samoloty. Pomogą Koreańczycy

- Ukraina wkrótce ponownie otworzy lotnisko Boryspol - zapewnia Andrij Jermak, szef sztabu prezydenta Zełenskiego. Pomogą w tym Koreańczycy z Hyundaia.

Publikacja: 03.12.2023 11:42

Wejście do hali odlotów lotniska w Boryspolu, zdjęcie z 2015 r.

Wejście do hali odlotów lotniska w Boryspolu, zdjęcie z 2015 r.

Foto: Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0, Andrzej Harassek)

Andrij Jermak zapewniał podczas międzynarodowej konferencji w Kijowie, w ostatni piątek, że będzie to bezpieczne, ponieważ Ukraina jest na to przygotowana. Uczestnicy konferencji, wśród nich była prezydent Irlandii, Mary Robinson oraz były sekretarz generalny ONZ, Ban-Ki-Moon, jako dokumenty upoważniające do wstępu otrzymali symboliczne karty pokładowe. — Mam nadzieję, że wkrótce będą to karty jak najbardziej prawdziwe — mówił doradca prezydenta. — Ten powrót do elementów pokoju jest możliwy, ponieważ Ukraina urosła w siłę. Największe ukraińskie lotnisko było pierwszym obiektem strategicznym, który został zamknięty na Ukrainie w związku z przedostaniem się wojsk rosyjskich przez granicę 24 lutego 2022 r. i jako pierwsze zostanie ponownie otwarte – przekonywał Jermak cytowany potem na stronie internetowej prezydenta Ukrainy.

Koreańczycy gotowi do pomocy

Kilka miesięcy temu Hyundai Engineering & Construction zapowiedział, że przyłączy się do powojennego projektu odbudowy na Ukrainie, podpisał wtedy także umowę z Boryspil International Airport Corporation na projekt odbudowy i rozbudowy lotniska. Odbudowa miała się jednak zacząć dopiero po zakończeniu wojny. Na razie wiadomo, że Koreańczycy obecnie prowadzą studium wykonalności terminalu cargo.

Czytaj więcej

Putin wyrzuca Niemców i Katarczyków z lotniska w St Petersburgu

Międzynarodowy Port Lotniczy Boryspol to największe lotnisko na Ukrainie. Położone 29 kilometrów na południowy wschód od Kijowa lotnisko przed wojną obsługiwało 62 procent krajowego ruchu pasażerskiego i 85 procent lotniczego cargo.

Już w maju tego roku Oleksij Dubrewski, dyrektor generalny kijowskiego portu zapewniał, że Boryspol pracuje nad planami naprawczymi. — Wciąż bije serce lotnictwa cywilnego na Ukrainie i bije także serce lotniska Kijów-Boryspol – powiedział podczas konferencji Routes w Łodzi . Dodał wtedy również , że ruch w Kijowie Boryspolu, głównym porcie lotniczym Ukrainy, osiągnął w 2021 r. 9,5 mln pasażerów, czyli ok. 62 ruchu sprzed pandemii. Plany na rok 2022 przewidywały wzrost do 12-13 mln pasażerów w 2022 r.

Pracownicy są gotowi

Aspiracje lotniska zostały przerwane 24 lutego 2022 r. wraz z inwazją Rosji na Ukrainę. — To spowodowało konieczność współpracy z siłami zbrojnymi, zamknięcie pasów startowych i przeparkowanie samolotów — mówił Dubrewskij. Dodał wówczas, że Kijów Boryspol ma kompleksowy plan utrzymania swojej infrastruktury, zapewniający jej operacyjną gotowość do ponownego uruchomienia, porównując lotnisko do małego miasteczka, „którego nie można wyłączyć”. Konserwacją infrastruktury i samolotów tam pozostawionych zajmuje się dzisiaj 600 mechaników, a wszyscy z 3615. otrzymuje wynagrodzenie w wysokości dwóch trzecich kwoty z czasu przed inwazją.

Zdaniem dyrektora generalnego Boryspola normalny ruch powróci w ciągu dwóch–trzech lat od zakończenia wojny. — Stłumiony popyt, migracja uchodźców, odbudowa infrastruktury i pomoc międzynarodowa oraz umowa o otwartym niebie między Ukrainą a UE będą czynnikami ożywienia gospodarczego. Jesteśmy silni, wygramy, nie jesteśmy złamani – zapewnia Oleksij Dubrewski .

Jak Changi i Incheon

Hyundai E&C wcześniej zapowiedział, że podczas odbudowy Bryspola wykorzysta technologie i doświadczenie zdobyte podczas udziału w projektach budowlanych na międzynarodowych lotniskach Incheon w Seulu, singapurskim Changi, oraz w peruwiańskim Chinchero . Będzie również współpracować z Ukrainą w celu przywrócenia nie tylko infrastruktury transportowej kraju, w tym lotnisk i linii kolejowych, ale także infrastruktury energetycznej – powiedział dyrektor generalny Hyundai E&C Yoon Young-Joon — podczas podpisania umowy w Warszawie w lipcu 2023 r.

Czytaj więcej

Podrobione części w silnikach Ryanaira. To nie pierwszy taki przypadek

Z kolei na początku kwietnia tego roku Hyundai E&C i jego amerykański partner Holtec International podpisali umowę o współpracy z Energoatom, ukraińskim państwowym przedsiębiorstwem nuklearnym, w sprawie budowy małych reaktorów modułowych na Ukrainie.Aby przyspieszyć powojenną odbudowę Ukrainy, Hyundai E&C rozważa wszystkie dostępne możliwości wzięcia udziału w każdej dziedzinie, w której firma może wykorzystać swoje know-how zgromadzone w historii odbudowy Korei Południowej – mówił wtedy Yoon Young-Joon .

Andrij Jermak zapewniał podczas międzynarodowej konferencji w Kijowie, w ostatni piątek, że będzie to bezpieczne, ponieważ Ukraina jest na to przygotowana. Uczestnicy konferencji, wśród nich była prezydent Irlandii, Mary Robinson oraz były sekretarz generalny ONZ, Ban-Ki-Moon, jako dokumenty upoważniające do wstępu otrzymali symboliczne karty pokładowe. — Mam nadzieję, że wkrótce będą to karty jak najbardziej prawdziwe — mówił doradca prezydenta. — Ten powrót do elementów pokoju jest możliwy, ponieważ Ukraina urosła w siłę. Największe ukraińskie lotnisko było pierwszym obiektem strategicznym, który został zamknięty na Ukrainie w związku z przedostaniem się wojsk rosyjskich przez granicę 24 lutego 2022 r. i jako pierwsze zostanie ponownie otwarte – przekonywał Jermak cytowany potem na stronie internetowej prezydenta Ukrainy.

Pozostało 82% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru