Paryż bez pełnego transportu publicznego na olimpiadę

Mer Paryża, Anne Hidalgo wywołała gwałtowną polemikę ogłaszając, że władzom miasta nie uda się zapewnić pełnego transportu publicznego i schronienia dla bezdomnych w czasie olimpiady i paraolimpiady latem we Francji.

Publikacja: 26.11.2023 16:16

Paryż bez pełnego transportu publicznego na olimpiadę

Paryż bez pełnego transportu publicznego na olimpiadę

Foto: Fotorzepa/ Urszula Lesman

Anne Hidalgo z Partii Socjalistycznej jest merem Paryża od 2014 r., a wieloma swymi decyzjami naraziła się mieszkańcom stolicy Francji i chętnym do jej zwiedzania. W latach 2014-21 zadłużenie miasta wzrosło o 110 proc., mieszkańcy odczuli podwyżki podatku od nieruchomości o 52 proc, domów letnich i pustostanów o 20 i 60 proc., opłat za parkowanie samochodów o 180 proc., zakazy wjazdu do centrum autokarów, ciężarówek i starych samochodów osobowych, zamykanie tras szybkiego ruchu wzdłuż Sekwany, ograniczanie prędkości na obwodnicy. W 2022 r. startowała w wyborach prezydenckich, zdobyła 1,74 proc. poparcia, najmniej w historii PS.

Czytaj więcej

Szef organizacji igrzysk w Paryżu: O udziale Rosjan zdecyduje MKOl

Teraz na ponad 8 miesięcy przed olimpiadą (26 lipca-11 sierpnia) w programie informacyjno-rozrywkowym Le Quotidien kanału TMC poinformowała, że „będą miejsca bez transportu publicznego, bo nie będzie dość składów metra i nie będą dość często kursować”. Stwierdziła, że trochę jest winien tej sytuacji rząd, „ale my wszyscy tym się zajmujemy, więc mnie też to dotyczy” — dodała. Anne Hidalgo wyjaśniła, że stacja szybkiego głębokiego metra RER linii E przy Porte Maillot nie będzie gotowa.

Pani burmistrz oceniła, że do Paryża przyjedzie w sierpniu ok. 20 mln osób akredytowanych, kibiców i turystów, jej zdaniem dużo za dużo. Zapytana w jaki sposób transport publiczny nie będzie gotowy wyjaśniła: — Mamy trudności w przewozach codziennych, nie możemy osiągnąć poziomu punktualności i komfortu dla Paryżan. Podała przykład linii RER E i prac na stacji Porte Maillot, gdzie nie będzie dość składów pociągów.

Ryzyko zaszkodzenia reputacji Francji

Prezydent stołecznego regionu Ile-de-France, Valerie Pécresse, odpowiedzialna za transport w regionie, wieloletnia przeciwniczka polityczna Hidalgo, zareagowała na to wpisem na X/Twitterze: „Będziemy gotowi. To ogromny zbiorowy wysiłek, którego nie powinna oczerniać nieobecną pani mer”. A w wywiadzie dla pisma „L'Opinion” stwierdziła: — Jak Anne Hidalgo może wiedzieć w jakim stanie są programy transportu podczas igrzysk? Nawet nigdy nie zadzwoniła do mnie, by poruszyć ze mną ten temat w ostatnich miesiącach. Wszyscy wychodzą z siebie, tylko nie ona, jej nie ma. Bierze na siebie ryzyko zaszkodzenia reputacji Francji”.

Czytaj więcej

Chcesz igrzysk olimpijskich? Szykuj się do wojny!

Zareagował także wpisem na X minister transportu, Clément Beaune: „Madame Hidalgo nie ma, nie uczestniczy w spotkaniach roboczych, ale ma zdanie o innych. Co za poczucie powagi i szacunku dla naszych pracowników i dla Paryżan”. A w nagraniu wideo na Instagramie dodał: — „Madame Hidalgo wybrała politykę pustego krzesła, to jej prawo, a ja wolę tych, którzy działają, zakasują rękawy i podejmują wyzwania, od tych, którzy są nieobecni i krytykują tych, którzy starają się odnieść sukces. Będziemy gotowi” — zapewnił. 14 listopada Beaune przyznał jednak. że w dniach imprez sportowych będzie trudno poruszać się po Paryżu — odnotował blog ekonomiczny capital.fr.

Resort transportu zapewnił z kolei, że nie będzie żadnych niepokojów dotyczących transportu podczas olimpiady. Praca metra, RER i autobusów zostanie zwiększona o 15 proc. w czasie igrzysk.

W programie Le Quotidien Anne Hidalgo poruszyła też drugą kwestię istotną dla niej: sytuację osób bezdomnych (SDF). — Nie chcę ich wywozić i chować. Chcemy stworzyć domy, gdzie znaleźliby się tej zimy, pracujemy nad tym z władzami regionalnymi i z państwem, wszyscy zgadzamy się, że trzeba iść naprzód, ale nie jesteśmy gotowi.

Czytaj więcej

Władze Paryża pozbyły się hulajnóg z ulic. Teraz na celowniku znalazły się SUV-y

Referendum w sprawie SUV-ów

Kolejną sprawą, która rozwścieczy Francuzów będzie planowane na 4 lutego referendum mieszkańców Paryża o „miejscu pojazdów sportowo-użytkowych w stolicy”.

Władze miasta chcą wyrzucić te duże pojazdy z centrum miasta poprzez dużą podwyżkę opłat za parkowanie. — Musimy zmniejszyć liczbę i rozmiary samochodów w mieście, dlatego poddamy pod głosowanie sprawę, jak dużo miejsca należy dać temu rodzajowi pojazdu w Paryżu — powiedział Reuterowi wice-mer David Belliard

Anne Hidalgo z Partii Socjalistycznej jest merem Paryża od 2014 r., a wieloma swymi decyzjami naraziła się mieszkańcom stolicy Francji i chętnym do jej zwiedzania. W latach 2014-21 zadłużenie miasta wzrosło o 110 proc., mieszkańcy odczuli podwyżki podatku od nieruchomości o 52 proc, domów letnich i pustostanów o 20 i 60 proc., opłat za parkowanie samochodów o 180 proc., zakazy wjazdu do centrum autokarów, ciężarówek i starych samochodów osobowych, zamykanie tras szybkiego ruchu wzdłuż Sekwany, ograniczanie prędkości na obwodnicy. W 2022 r. startowała w wyborach prezydenckich, zdobyła 1,74 proc. poparcia, najmniej w historii PS.

Pozostało 87% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru