Rosyjskie firmy i firemki masowo oferują odbiór i dostawę samochodu z Unii Europejskiej do Rosji, w połowie przypadków do Moskwy. Zwykle samochody są importowane przez Armenię, Gruzję, Kazachstan i Kirgistan. Ale też przez ZEA i Białoruś.
Którędy wjeżdżają auta do Rosji
Armenia gwałtownie zwiększyła podaż samochodów do Rosji: od stycznia 2023 r. eksport samochodów wzrósł do 180 mln dol. wobec 800 tys. dol. rok wcześniej (!), pisze Financial Times.
Czytaj więcej
W wieku 40 lat zmarł nagle Anton Czerepiennikow sławny w Rosji przedsiębiorca technologiczny. Jego ICS Holding ma równowartość 14 mld zł. Projektował rosyjskie serwery, przechowalnie baz danych, systemy bezpieczeństwa, satelity, tablety. Miał dostęp do największych tajemnic rosyjskiego reżimu. Jako wstępną przyczyną śmierci podano zatrzymanie akcji serca.
Dzieje się tak pomimo faktu, że kraj nie ma własnej produkcji. Według rozmówców Kommersanta około 70 proc. aut sprowadzanych z Armenii do Rosji to samochody używane.
Jest też inna, bardziej egzotyczna droga dostaw aut do Rosji: Duża liczba samochodów zachodnich, w tym japońskich, przyjeżdża głównie przez Zjednoczone Emiraty Arabskie. Jedna z firm poinformowała Kommersant, że korzysta z innej trasy i podała cenę swoich usług: „Jeśli samochód kosztuje 30 tysięcy euro (135 tys zł), nasze usługi będą kosztować od 200 tysięcy rubli (9000 zł). Sprowadzenie auta trwa od czterech do sześciu tygodni. Przewozimy samochody z Niemiec przez Białoruś. Robimy wszystko pod klucz: dostarczamy samochody do Moskwy, możemy je dostarczyć do dowolnego miasta, sporządzamy dokumenty dla ostatecznego właściciela. Istnieją niuanse, istnieje kategoria samochodów, których nie można sprowadzić. Nie ma sensu sprowadzać teraz samochodu do 30 tysięcy euro, ponieważ wszystkie koszty celne i logistyczne pożrą nasze oszczędności, a samochód będzie droższy niż na rynku rosyjskim".