Brytyjczycy mają „The Crown" o dynastii Windsorów, zaś my, w kraju, gdzie ostatnich królów wybierano elekcyjnie, możemy zagłębić się poprzez pryzmat życia Agnieszki Osieckiej w biografie tych, którzy po II wojnie światowej byli niekoronowanymi władcami polskiej literatury, filmu, piosenki. Choć przewijają się też przez kadry Władysław Gomułka i inni nasi władcy.
Wino i jazz
Spośród trzech pierwszych odcinków serialu według znakomitego scenariusza Macieja Wojtyszki i Macieja Karpińskiego wyreżyserowanego przez Roberta Glińskiego i Michała Rosę największe zainteresowanie wywoła z pewnością trzeci. Osiecka grana przez Elizę Rycembel – nagrodzoną w Gdyni za drugoplanową rolę Marty w „Bożym Ciele" Jana Komasy – walczy o miejsce w łódzkiej filmówce.
Głównym motywem jest jednak romans dziewiętnastolatki z Markiem Hłasko (Jędrzej Hycnar), który zdążył już zrobić furorę „Pierwszym krokiem w chmurach". W literackiej kawiarni młodym pisarzem zachwyca się Jerzy Andrzejewski (Łukasz Konopka) i bardziej mu pewnie w głowie przystojny Marek niż zbliżająca się wielkimi krokami produkcja „Popiołu i diamentu" Andrzeja Wajdy. O udziale w niej zabiegają młodzi adepci aktorstwa, Zbigniew Cybulski (Oskar Borkowski) i Bogumił Kobiela (Marcin Bubółka).
Serial ogląda się świetnie, ponieważ scenarzyści wykreowali postaci idealnie przylegające do pierwowzorów, ze sposobem mówienia i stylem bycia zaczerpniętym z historycznych przekazów, dzięki czemu młodzi aktorzy prowadzeni przez reżyserów stworzyli krwiste postaci. Młodym widzom powinno dać dziś do myślenia to, że główni bohaterowie, czyli ich rówieśnicy, żyją pięknie wbrew politycznym przeciwnościom. Buntują się, kochają, tworzą, a i wódeczki piją dla kurażu sporo.
Biografia autorki „Niech żyje bal" starczyłaby na kilkadziesiąt odcinków, ale pierwszy rozpoczyna się, gdy Agnieszka – pochodząca „z burżuazyjnej rodziny" i wychowująca się w willi na warszawskiej Saskiej Kępie, świetnie czuje się w mundurze ZMP i bez żenady potrafi napiętnować koleżankę za odchylenia od właściwej ideologicznie postawy.