Oczekiwany jubileusz zbiegł się ze zmianami personalnymi: od września ubiegłego roku dyrektorem zasłużonej instytucji jest Matthias Pees, który powierzył kierownictwo festiwalu teatralnego pochodzącej z Ukrainy i współpracującej z wieloma teatrami w Polsce Olenie Apchel, współpracującej już wcześniej z Berliner Festspiele - Carolin Hochleichter oraz związanej wcześniej z Nowym Teatrem w Warszawie - Joannie Nuckowskiej.
Trzonem Spotkań Teatralnych był jak zawsze zestaw dziesięciu najciekawszych spektakli ostatniego sezonu w teatrach Niemiec, Austrii i Szwajcarii niemieckojęzycznej, wybrany przez 7-osobowe jury złożone z recenzentów teatralnych tych krajów. Jury nie szukało utworów perfekcyjnych, lecz wyraźnie premiowało inscenizacje szczególne, inne, odbiegające od normy, co nie zawsze znalazło uznanie publiczności.
Czytaj więcej
Nowojorska Wooster Group, założona m.in. przez Willema Defoe, przedstawia w Berlinie „rekonstrukcję“ teatru Tadeusza Kantora.
Święta Magdalena patrzy
Prawdziwym odkryciem tegorocznych Spotkań Teatralnych był wieczór wiedeńskiego Burg/Akademietheater „Tubylcy z Maria Blut“, według wspaniałego tekstu zmarłej w 1948 roku na emigracji austriackiej pisarki żydowskiego pochodzenia - Marie Lazar.
Miejscem akcji jest mały tyrolski kurort z kaplicą poświęconej św. Marii Magdalenie, czas - wczesne lata 30-te 20 wieku.