Spektakl powstał w koprodukcji katowickiego Teatru Śląskiego im. Wyspiańskiego, Studio w Warszawie (premiera 19 maja) oraz Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu (premiera 23 czerwca).
Wyjściowe pytania są następujące: czy to przypadek, że przyjazd Mieczysława Wojnicza do sanatorium w Görbersdorfie (dzisiejsze Sokołowsko na Dolnym Śląsku) zbiega się z tajemniczą śmiercią? Dlaczego rozmawia się na każdy temat, ale nie o zaginionych ludziach? Czego boją się mieszkańcy Pensjonatu dla Panów?
Reżyser i autor adaptacji Robert Talarczyk, dyrektor Teatru im. Wyspiańskiego w Katowicach, sięgnął po „horror przyrodoleczniczy” noblistki, by zajrzeć tam, gdzie czają się nasze najbardziej uśpione lęki. Pracował nad adaptacją we współpracy z dramaturgiem Miłoszem Markiewiczem, przy konsultacji literackiej prof. Ryszarda Koziołka.
Czytaj więcej
Najnowsza powieść ilustrowana autorstwa polskiej noblistki, która poświęcona została współczesnemu narcyzmowi, powstała we współpracy z graficzką Joanną Concejo.
W powieści Olgi Tokarczuk reżysera najbardziej zafascynowało, że nie opowiada tylko o strachu facetów kurujących się 100 lat temu w Görbersdorfie, ale też świetnie koresponduje ze współczesnością. Mówi o rosnącej sile kobiet, która zmiecie budowany przez stulecia patriarchat, a także o strachu przed wielką wojną, która zastany świat obraca w zgliszcza. Nie wiadomo, co się po niej narodzi. W tym sensie „Empuzjon” silnie rezonuje z naszymi czasami. Jednocześnie koresponduje z „Czarodziejską górą”, noblowska powieścią Tomasza Manna, który przez pryzmat uzdrowiska w Davos pokazywał Europę na krawędzi wojennej katastrofy.