Obecna polska regulacja dotycząca komunalnych oczyszczalni ścieków okazuje się nie tylko prawidłowa, lecz nawet lepsza niż prawo dotyczące tej dziedziny w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej. Zasady w niej zapisane powinny więc zostać zachowane także po ostatecznej implementacji dyrektywy 91/271 do naszego porządku prawnego. Taki wniosek płynie z opinii Pedra Cruza Villalóna przedstawionej luksemburskiemu Trybunałowi Sprawiedliwości. Niezależnie bowiem od tego, że nie wystarcza samo zainstalowanie komunalnych oczyszczalni ścieków, by można było mówić o realizacji obowiązku dbania o środowisko przez państwo UE, to nie ma potrzeby rozważać, czy działają one właściwie w ciągu pierwszego roku po uruchomieniu, jak sugerowała w skardze przeciwko Portugalii Komisja Europejska. Próbki świadczące o dobrej jakości pracy oczyszczalni powinny bowiem spełniać parametry określone prawem europejskim przez cały czas swego działania – podkreślił rzecznik generalny TS.
Trybunał wypowie się po raz pierwszy stanowczo w tej kwestii, pomimo wcześniejszych nieporozumień między Komisją Europejską a kilkoma państwami Unii. KE uznała bowiem kolejny raz, że w celu prawidłowego stosowania dyrektywy 91/271 dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych oczyszczalnie w sprawdzanych aglomeracjach powinny zostać zainstalowane co najmniej rok przed datą określoną w akcie prawa europejskiego (dla Portugalii jako starego państwa UE był to koniec lat 2000 i 2005, dla Polski termin ten upływa 31 grudnia br.). Zdaniem unijnych urzędników procedura przewidziana w załączniku D dyrektywy miała więc być stosowana przez rok przed ostateczną datą po to, by można było być pewnym doprowadzenia do zgodności wyników wtórnego oczyszczania ścieków bytowych lub ich mieszaniny ze ściekami przemysłowymi albo wodami opadowymi ze wspólnotowymi wymaganiami. Komisja podniosła bowiem, powołując się na doświadczenie, że wiele europejskich oczyszczalni rozpoczyna działalność, mimo że warunki ich pracy nie pozwalają na początku zapewnić poziomów jakości wymaganych przez dyrektywę 91/271.
Pedro Cruz Villalón, któremu TS zlecił wydanie opinii, uznał jednak, że nie jest konieczne ukończenie procedury pobierania próbek uregulowanej w sekcji D załącznika I dyrektywy, co miałoby zapewnić, że jakość oczyszczanej wody będzie zawsze taka sama. Jego zdaniem kontrole powinny się odbywać niezależnie od określonych dyrektywą terminów. Satysfakcjonujące wyniki pracy oczyszczalni powinny zaś być stałe. I to od momentu, kiedy po raz pierwszy je uruchomiono. Rzecznik wyprowadził taką wykładnię z brzmienia art. 15 ust. 1 dyrektywy. Przepis ten stanowi bowiem, że stosowne organy administracji powinny kontrolować zrzuty z oczyszczalni w celu zweryfikowania zgodności z wymaganiami załącznika I sekcji B zgodnie z procedurami kontrolnymi ustanowionymi w załączniku I sekcji D. Powinno się więc to odbywać ciągle, niezależnie od daty uruchomienia oczyszczalni.
Opinia rzecznika generalnego Pedra Cruza Villalóna z 22 września 2015 r. w sprawie C-389/14, Komisja Europejska przeciwko Republice Portugalskiej
Dyrektywa 91/271/EWG stanowi, że:
Oczyszczalnie ścieków komunalnych muszą być tak zaprojektowane lub zmodernizowane, by reprezentatywne próbki dopływających ścieków i ścieków oczyszczonych można było uzyskiwać przed zrzutem do wód, do których odprowadzane są ścieki.