Nowelizacja z 31 marca 2020 r. tzw. specustawy koronawirusowej - przesunęła do 31 maja termin na złożenie przez samorządowców oświadczeń majątkowych za 2019 rok. Do tego dnia podatnik może złożyć zeznanie podatkowe za ubiegły rok. Ujednolicono więc czas na dostarczenie tych dokumentów. Jest to o tyle ważne, że do oświadczenia majątkowego samorządowiec musi dołączyć kopię zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT), za rok poprzedni. Jeśli została złożona korekta tego zeznania PIT, to trzeba również dodać jej kopię. Dokumenty te należy złożyć w dwóch plikach.
Można pocztą
Oświadczenie majątkowe radny musi przekazać przewodniczącemu rady/sejmiku. A ten swoje przedkłada wojewodzie. Nie trzeba tego robić osobiście. Radny może dokument wysłać pocztą albo przesyłką kurierską. Powinien jednak zadbać o potwierdzenie terminowego złożenia zeznania. Dlatego najkorzystniej jest nadać go listem poleconym, z potwierdzeniem terminu nadania przez placówkę pocztową. Trzeba też pamiętać o właściwym zaadresowaniu koperty z dokumentem. Powinna być ona zaadresowana bezpośrednio do przewodniczącego rady/sejmiku z adnotacją, np. „nie otwierać – oświadczenie majątkowe" lub „do rąk własnych przewodniczącego rady/sejmiku – oświadczenie majątkowe". Do oświadczenia należy dołączyć kopię zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT), za rok poprzedni. Jeśli została złożona korekta tego zeznania PIT, to trzeba również dodać jej kopię. Dokumenty te należy złożyć w dwóch plikach.
Oświadczenie majątkowe składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za zeznanie nieprawdy lub zatajanie prawdy. Za co zgodnie z art. 233 § 1 kodeksu karnego grozi kara pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.
Na formularzu
Oświadczenie majątkowe radny składa na formularzu, który stanowi załącznik do odpowiedniego dla danego szczebla samorządu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów (patrz ramka). Dokumenty te nie różnią się pod względem merytorycznym.