Powrót Tycjana i Warhola

Po blisko trzech miesiącach lockdownu otwarto w Londynie National Gallery i Royal Academy of Arts.

Publikacja: 15.07.2020 21:00

Powrót Tycjana i Warhola

Foto: AFP

Sygnał powrotu do normalnego funkcjonowania artystycznych instytucji w Wielkiej Brytanii dała National Gallery. Udostępniła trzy trasy zwiedzania, dla bezpieczeństwa jednokierunkowe, ale umożliwiające obejrzenie najcenniejszych dzieł w kolekcji, m.in. Tycjana, Rubensa, Rembrandta, Seurata, Turnera.

Zwiedzać można także wystawę czasową „Titian: Love, Desire, Death”, która przed zamknięciem galerii z powodu pandemii czynna była zaledwie trzy dni. Obecnie przedłużono ją do 17 stycznia 2021. Przedstawia serię wielkich obrazów Tycjana inspirowanych mitologią, które zebrano w jednym miejscu po kilku wiekach.

National Gallery wzbogaciła też inaugurację otwarciem Sali 32, jednej z największych swych galerii z XVII-wiecznym włoskim malarstwem m.in. Caravaggia, Artemisii i Orazia Gentileschich, Guida Reniego i Guercina, której po 21-miesięcznym remoncie przywrócono oryginalny XIX-wieczny wystrój. W innych salach także widać zmiany – dzieła po konserwacji, nowe aranżacje i nabytki.

Otwarto też 9 lipca Royal Academy of Arts w Londynie. Do 2 sierpnia można tu oglądać wystawę „Picasso and Paper” z 300 pracami mistrza, m.in. studiami do „Guerniki”, a 7 sierpnia rozpocznie się wystawa „Gauguin i impresjoniści”.

W Londynie zaplanowano kolejne otwarcia. Barbican Centre ruszył 13 lipca, Whitechapel Gallery – 14 lipca, a Tate Modern ze wznowioną wystawą Andy Warhola i Tate Britain – 27 lipca, Serpentine Galleries – 4 sierpnia.

Wiele muzeów musiało jednak zmienić program. National Gallery wielką retrospektywę Rafaela, planowaną z okazji 500-lecia śmierci geniusza renesansu na jesień 2020, zdecydowało się przenieść na 2022 rok. Na przyszłość przełożyło też prezentację dzieła Jana Matejki „Astronom Kopernik, czyli rozmowa z Bogiem” wraz z egzemplarzem najważniejszego dzieła Kopernika „O obrotach sfer niebieskich”, pierwotnie planowaną na koniec lipca 2020. A wystawa malarstwa Artemisii Gentileschi została przełożona na 3 października.

A Royal Academy of Arts ogłosiła, że oczekiwaną wystawę Mariny Abramović planowaną pierwotnie na jesień jest zmuszona przenieść na 2021 rok. I całkowicie odwołała dwa pokazy: „Angelica Kauffman” oraz „Cezanne: The Rock and Quarry Paintings”.

Królewska Akademia Sztuk Pięknych przesunęła też tradycyjną „Summer Exhibiton” (6 października – 3 stycznia). W jej kalendarzu na 2020 zmieści się jeszcze „Tracey Emin/Edvard Munch: The Loneliness of Soul”, zaplanowana na początek listopada.

Sygnał powrotu do normalnego funkcjonowania artystycznych instytucji w Wielkiej Brytanii dała National Gallery. Udostępniła trzy trasy zwiedzania, dla bezpieczeństwa jednokierunkowe, ale umożliwiające obejrzenie najcenniejszych dzieł w kolekcji, m.in. Tycjana, Rubensa, Rembrandta, Seurata, Turnera.

Zwiedzać można także wystawę czasową „Titian: Love, Desire, Death”, która przed zamknięciem galerii z powodu pandemii czynna była zaledwie trzy dni. Obecnie przedłużono ją do 17 stycznia 2021. Przedstawia serię wielkich obrazów Tycjana inspirowanych mitologią, które zebrano w jednym miejscu po kilku wiekach.

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl