Pan Grzegorz Braun próbuje przekonać swoich zwolenników, że święto Chanuka to „plemienne”, „talmudyczne” święto „obcego elementu napływowego”, jakim jest mniejszość żydowska w Europie. Dobrze, że nie wiedział tego Jezus ze swoją matką Marią i ojcem Józefem, kiedy przybyli do Jerozolimy na Święto Odnowienia. Oczywiści ewangelista mógł się mylić, a pan Braun zna tę historię lepiej.
Żydzi nie byli gośćmi w Europie. Mogli przybyć wcześniej niż Słowianie
Pisałem to już wiele razy, ale powtórzę raz jeszcze: Żydzi nie byli gośćmi w Europie, ale jedną z pierwszych grup napływowych. Tradycja żydowska podaje, że 16 marca 597 r. p.n.e. król Babilonu Nabuchodonozor II zdobył Jerozolimę i wygnał judejskiego króla Jojakina wraz z jego ludem z Ziemi Świętej. Spośród 12 wygnanych plemion Izraela do ojczyzny wrócili jedynie potomkowie Judy, Beniamina i Lewiego. Pozostali osiedlili się w innych krajach Bliskiego Wschodu i basenu Morza Śródziemnego, budując wierne prawu mojżeszowemu pierwsze diaspory żydowskie. Ich obecność potwierdzają znaleziska archeologiczne z Chios, Eginy, Attyki i Rodos. Na Półwysep Apeniński Żydzi dotarli w II wieku p.n.e. Nie byli zatem żadnymi gośćmi w Europie, ale jedną z pierwszych grup napływowych. Przybyli na ten kontynent być może znacznie wcześniej niż Słowianie. A jednak przez 24 stulecia byli traktowani na tym kontynencie wyłącznie jako imigranci.
Czytaj więcej
Antysemicka propaganda chętnie korzystała z narracji, że Talmud jest reakcją na chrześcijaństwo, wyrazem sprzeciwu wobec nauczania Chrystusa – stąd tezy, których użył w Sejmie Grzegorz Braun. Ale z takim podejściem zdecydowanie walczył choćby Jan Paweł II.
Chanuka, nazywane także Dniem Ognia lub Świętem Poświęcenia nie jest świętem talmudycznym, jak głosi poseł Braun. Talmud, jako święta księga judaizmu, powstał dopiero na przełomie V i VI wieku, a Chanuka była obchodzona już 750 lat wcześniej.
To nie Talmud, ale Tanach czyli Biblia Hebrajska, w deuterokanonicznych Księgach Machabejskich, opisuje zwycięstwo Żydów nad Seleucydami. Wspomina o tym także zromanizowany żydowski historyk Józef Flawiusz na ponad czterysta lat przed powstaniem Talmudu. Określenie „plemienne” w stosunku do święta Chanuka jest równie niefortunne jak nazwanie „plemiennym” obchodów zwycięstwa Powstania Wielkopolskiego czy obchodów wybuchu kolejnej rocznicy Powstania Warszawskiego.