Tłumacząc się ze swego haniebnego ataku na lampę chanukową zapaloną w Sejmie, poseł Grzegorz Braun tłumaczył: – Przypisano mi tutaj pobudki rasistowskie, gdy tymczasem ja przywracam stan normalności i równowagi, kładąc kres aktom satanistycznego, rasistowskiego triumfalizmu. Takie jest przesłanie tych świąt.
W uroczystościach chanukowych brał udział Jezus
Sęk w tym, że Braun całkowicie się myli. Święto Chanuki obchodzono bowiem już w czasach Chrystusa. I sam Chrystus brał w tych obchodach udział. Święty Jan pisał: „Obchodzono wtedy w Jerozolimie uroczystość Poświęcenia świątyni. Było to w zimie. Jezus przechadzał się w świątyni, w portyku Salomona” – czytamy w Biblii Tysiąclecia. Z przypisu dowiadujemy się, że chodzi o pamiątkę przywrócenia kultu przez Judę Machabeusza 25 dnia miesiąca Kislew. W kalendarzu żydowskim Chanuka, pochodząca od słowa „poświęcenie”, obchodzona jest właśnie tego dnia, który w naszym kalendarzu przypada na przełomie listopada i grudnia – w tym roku między 7 a 15 grudnia.
Czytaj więcej
Prokuratura Okręgowa w Warszawie z urzędu wszczęła postępowanie w sprawie wtorkowych wydarzeń w Sejmie z udziałem posła na Sejm RP Grzegorza Brauna. Złożenie wniosku do prokuratury o zakłócanie obrządku religijnego zapowiedział także marszałek Sejmu Szymon Hołownia oraz oddzielnie Lewica. "Rzeczpospolita" pyta o te kwestie prof. Zbigniewa Ćwiąkalskiego.
Święto to było obchodzone więc już w starożytności na pamiątkę poświęcenia świątyni jerozolimskiej po profanacji, jaka ją spotkała podczas dominacji Greków. Zwolenników kultury hellenistycznej przegnało powstanie machabejskie. Co ciekawe, hellenizm był wówczas tak modny, że Żydzi dziś uważają, że gdyby nie to powstanie, kultura, tradycja i religia judaistyczna mogłyby nie przetrwać. Ale przetrwały. Dlatego zaczęto upamiętniać te wydarzenia bardzo szybko, choć oczywiście później zwyczaje się zmieniały. Historia cudu chanukowego, gdy lampa mimo kończącego się oczyszczonego oleju świeciła się przez osiem dni i nocy, została później szczegółowo opisana w Talmudzie, który powstawał już w czasach po Chrystusie.
Dlaczego Grzegorz Braun powtarza antysemickie narracje
Talmud, który powstał około piątego wieku, był próbą opisania judaizmu na nowo, po wygnaniu Żydów z Ziemi Obiecanej oraz po zburzeniu Świątyni. Wcześniej religia koncentrowała się wokół świętego miejsca, Świątyni Jerozolimskiej, dlatego też odnowienie jej po powstaniu machabejskim było tak ważne. Ale po upadku powstania w I wieku naszej ery, zniszczeniu Świątyni i wygnaniu Żydów, trzeba było tę religię przemyśleć na nowo.