27,7 pkt (20 proc.) względem marca 2023. Był to trzeci kolejny spadek głównie na skutek dużej konkurencji w eksporcie Unii Europejskiej, Rosji i USA. Duża podaż, anulowany zakup pszenicy przez Chiny w Australii i USA wywarły presję na ceny, a pomyślne perspektywy plonów w Rosji i USA też zrobiły swoje. Ceny kukurydzy minimalnie wzrosły z powodu większego zainteresowania Chin, gdy Ukraina i inne kraje miały problemy logistyczne. Wzrost cen został jednak zmniejszony na skutek trwających żniw kukurydzianych w Argentynie i Brazylii. Co do innych zbóż, to jęczmień staniał, a sorgo zdrożało. Wskaźnik cen ryżu zmalał o 1,7 proc. głównie na skutek mniejszego popyty w imporcie.
Czytaj więcej
Duże sieci handlowe prowadzą teraz akcje zamrażające podwyżki, ale ceny prędzej czy później i tak wzrosną. Powrót VAT dotyczy podstawowych produktów, więc wzrost cen odczują wszyscy.
Wskaźnik cen olejów roślinnych wyniósł 130,6 pkt, zwiększył się o 9,7 pkt (8 proc.) do poziomu najwyższego od roku. Zdrożały wszystkie cztery rodzaje oleju — palmowy, bo mniejsza sezonowo produkcja zbiegłą się z dużym popytem w Azji Płd. -Wsch, sojowy z powodu nadal dużego popytu na dodatki do biopaliwa zwłaszcza w USA i Brazylii, słonecznikowy i rzepakowy na skutek rosnącego popytu w imporcie. Na wzrost cen wpłynęły także wyższe ceny ropy naftowej.
Wskaźnik cen nabiału wyniósł 124,2 pkt, o 3,5 pkt (2,9 proc.) więcej niż w lutym; był to szósty kolejny wzrost, ale wskaźnik ten był niższy o 11,1 pkt (8,2 proc.) niż w marcu rok wcześniej. Najbardziej zdrożały sery z powodu stałego dużego popytu w Azji, większej sprzedaży w Europie Zachodniej w okresie świąt i okresowego spadku produkcji w Oceanii. Masło też zdrożało niezależnie od mniejszego popytu w Azji, głównie na skutek dużego sezonowego popytu i nieco mniejszych rezerw w Europie. Z kolei ceny pełnotłustego mleka w proszku zmalały po 5 5 miesiącach wzrostu, bo zmalał popyt mimo mniejszej produkcji w krajach Oceanii. Chude mleko w proszku było też tańsze na skutek mniejszego chwilowego popyty, ale rynki zachowały spokój.
Czytaj więcej
Tylko 17 proc. badanych już wie, że po świętach wyrzuci jedzenie. Problem marnotrawstwa zmniejszają m.in. wysokie ceny.