Kawiarniana wojna w Chinach. Chińska sieć wyprzedziła Starbucksa

Luckin Coffee, chińska sieć kawiarni, podniosła się po skandalach sprzed 4 lat i twierdzi, że wyprzedziła amerykańskiego konkurenta na rodzimym rynku.

Publikacja: 26.02.2024 15:10

Kawiarniana wojna w Chinach. Chińska sieć wyprzedziła Starbucksa

Foto: Adobe Stock

Największymi rynkami kawiarni na świecie są USA i Chiny. Przy czym Państwo Środka jest najszybciej rozwijającym się dużym rynkiem, podczas gdy w Stanach Zjednoczonych jest on ustabilizowany i nasycony. W ChRL trwa zaciekła rywalizacja pomiędzy amerykańskim Starbucksem a miejscową siecią Luckin Coffee.

Chiński koncern opublikował w piątek swoje wyniki finansowe i poinformował przy tym, że osiągnął przewagę w sprzedaży nad amerykańskim konkurentem. Z danych, które podano do publicznej wiadomości, wynika że Luckin miało przychód netto w wysokości 24,9 mld juanów (3,5 mld dolarów) dzięki wzrostowi o 87 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Choć nie podzielono przychodów pod względem geograficznym, to można spokojnie założyć, że 30 kawiarni Luckin Coffee w Singapurze nie odpowiada za większość przychodów. Singapur to, jak na razie, jedyny zagraniczny rynek chińskiego koncernu. Zysk netto Luckin wzrósł z 488 mln juanów w 2022 r. do 2,85 mld.

Czytaj więcej

Chińczycy polubili kawę. Rośnie liczba kawiarnii

Ten wzrost wynikał w dużej mierze z gwałtownego rozwoju sieci sprzedaży. Liczba kawiarni wzrosła z około 8200 w 2022 r. do 16218 na koniec 2023 r. W tym samym czasie Starbucks powiększył sieć sprzedaży w Chinach zaledwie o 14,5 procent. Różnica wynika z faktu, że Luckin w sporej mierze wykorzystuje model franczyzowy, podczas gdy w Chinach Starbucks stawia na lokale własne. Na świecie nadal to Starbucks jest największą siecią z 38 586 punktów sprzedaży.

- Nadal koncentrujemy się na naszej strategii ustalania cen i ekspansji, aby utrzymać wzrost i udział w rynku – powiedział, cytowany przez CNN, Jinyi Guo, prezes i dyrektor generalny Luckin Coffee.

Chiński koncern przyznaje, że konkurencja jest zacięta i walczy nie tylko rozszerzając sieć sprzedaży, ale także koncentrując się na niższych cenach. Kawa i inne napoje są w Luckin około 30 procent tańsze niż w Starbucksie. Chiński potentat kładzie nacisk na obsługę młodej klienteli szukającej kawy na wynos i prostoty, ale także nie obawiającej się dzielenia się swoimi danymi. Luckin ma liczne proste punkty sprzedaży z podstawową ofertą, a przy składaniu zamówień wymaga od klientów korzystania z aplikacji, co pozwala na gromadzenie i wykorzystywanie danych w walce o ich portfele.

Czytaj więcej

Mieli być rywalem Starbucksa. Luckin Coffee bankrutuje

Założony w 2017 roku koncern Luckin od początku rozwijał się szybko, a w 2019 roku wszedł nawet na nowojorską giełdę. W 2020 roku został jednak z niej usunięty w atmosferze skandalu po tym, jak okazało się, że fabrykowano wyniki spółki. Przeżył poważne problemy i otarł się o bankructwo. Dopiero teraz wrócił na ścieżkę bardzo szybkiego rozwoju, okupując to jednak niższą rentownością niż amerykański konkurent.

Walka między kawiarniami odbywa się nie tylko na zasięg sieci sprzedaży czy ceny, ale także na smaki. W 2023 Luckin wszedł we współpracę z chińską marką alkoholi Kweichow Moutai, a Starbucks proponuje okazjonalne smaki nawiązujące do chińskiej tradycji. Przykładem jest kawa o smaku wieprzowiny, zaprezentowana z okazji Księżycowego Nowego Roku.

Czytaj więcej

Kawa o smaku wieprzowiny. Starbucks łączy smaki

Największymi rynkami kawiarni na świecie są USA i Chiny. Przy czym Państwo Środka jest najszybciej rozwijającym się dużym rynkiem, podczas gdy w Stanach Zjednoczonych jest on ustabilizowany i nasycony. W ChRL trwa zaciekła rywalizacja pomiędzy amerykańskim Starbucksem a miejscową siecią Luckin Coffee.

Chiński koncern opublikował w piątek swoje wyniki finansowe i poinformował przy tym, że osiągnął przewagę w sprzedaży nad amerykańskim konkurentem. Z danych, które podano do publicznej wiadomości, wynika że Luckin miało przychód netto w wysokości 24,9 mld juanów (3,5 mld dolarów) dzięki wzrostowi o 87 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Choć nie podzielono przychodów pod względem geograficznym, to można spokojnie założyć, że 30 kawiarni Luckin Coffee w Singapurze nie odpowiada za większość przychodów. Singapur to, jak na razie, jedyny zagraniczny rynek chińskiego koncernu. Zysk netto Luckin wzrósł z 488 mln juanów w 2022 r. do 2,85 mld.

Przemysł spożywczy
Koniak do Chin luzem w kontenerach. Załoga w Cognac strajkuje
Przemysł spożywczy
Rosjanie skopiowali pomysł Donalda Trumpa. Nowa marka wódki na rynku
Przemysł spożywczy
Sposób na drogi nabiał? Nasłać prokuraturę. Takie rzeczy tylko w Rosji
Przemysł spożywczy
Cena masła. Ile może kosztować w święta? „Zbliżamy się do 10 zł”
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przemysł spożywczy
Polacy szukają oszczędności, także w przypadku żywności