Jednym z pomysłów na poprawę jakości powietrza w największych miastach są strefy czystego transportu. Pierwsza tego typu strefa może zacząć funkcjonować w Krakowie już 1 stycznia 2023 r. Nad takim rozwiązaniem pracuje też Warszawa. Rewolucja ma nastąpić w przeciągu dwóch lat. Miasto chce, by nie wjeżdżały do niej najbardziej trujące samochody z silnikiem diesla. – Na pewno mówimy o tym, żeby tego typu restrykcje objęły wszystkie samochody wyprodukowane przed 2005 rokiem – mówił Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.
Czytaj więcej
Polskie miasta rozpoczęły walkę o lepsze powietrze. Prekursorami zmian będą Warszawa oraz Kraków. Co to oznacza dla mieszkańców oraz przyjezdnych do tych arterii miejskich?
Wjazd samochodem spalinowym do takiej strefy będzie możliwy na podstawie wydawanej przez samorząd naklejki, której wzór w rozporządzeniu określiło Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Za jej brak będzie można zapłacić do 500 zł kary.
Wzór nalepki dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu
Według wzoru określonego przez resort klimatu naklejka będzie zawierała takie informacje, jak: rok produkcji pojazdu; rodzaj paliwa; informacja, czy nalepka została wydana w związku z wyłączeniem ustalonym przez radę gminy w uchwale o ustanowieniu strefy czystego transportu; nazwa gminy ustanawiającej strefę czystego transportu czy numer rejestracyjny pojazdu.