E-hulajnogi, deskorolki, rolki: różny napęd i różna konstrukcja

Na polskich drogach pojawiają się coraz to nowe urządzenia do poruszania. E-hulajnogi i cała gama urządzeń wspomagających ruch – np. rolki czy wrotki.

Publikacja: 06.05.2021 15:20

E-hulajnogi

E-hulajnogi

Foto: AdobeStock

Zanim skorzystamy z nowych przepisów, warto wiedzieć, jak zakwalifikowano w nich nowe urządzenia na polskich drogach. I tak, hulajnoga elektryczna to pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego tym pojazdem. A czym jest urządzenie transportu osobistego? W noweli pojawia się definicja, że jest to pojazd napędzany elektrycznie, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego (np. deskorolka elektryczna, elektryczne urządzenie samopoziomujące).

Czytaj także:

Spore zmiany dla użytkowników e-hulajnóg

Już nie wszędzie pojedziesz e-hulajnogą

Co będzie wolno na e-hulajnodze po 19 maja

Będą kary za brawurową jazdę na hulajnodze

Kolejna definicja w noweli to urządzenia wspomagające ruch/UWR. O jaki sprzęt chodzi? To urządzenie lub sprzęt sportowo-rekreacyjny przeznaczone do poruszania się w pozycji stojącej, napędzane siłą mięśni (np. rolki, wrotki, deskorolka).

Osoba korzystająca z urządzeń tego typu będzie mogła poruszać się po drodze dla rowerów (bez ograniczenia prędkości) lub po chodniku i drodze dla pieszych, z zachowaniem pewnych zasad: jazda z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego; zachowanie szczególnej ostrożności, ustępowanie pierwszeństwa pieszemu oraz nieutrudnianie ruchu pieszemu. Poruszanie się urządzeniem wspomagającym ruch napędzanym siłą mięśni nie wymaga posiadania żadnych uprawnień i jest dopuszczalne bez ograniczeń wiekowych.

W rozporządzeniu do ustawy określone zostaną dane techniczne e-hulajnogi: szerokość do 90 cm, długość do 1,3 m, masa własna do 25 kg. Będzie musiała posiadać światła pozycyjne z przodu i z tyłu, elementy odblaskowe z boków, przynajmniej jeden działający hamulec oraz dzwonek lub klakson. Obowiązkowym wyposażeniem będzie także podpórka i trwały fabryczny numer rozpoznawczy. Prędkość elektrycznej hulajnogi będzie konstrukcyjnie ograniczona do 20 km na godz.

Nowela rozszerza definicję drogi oraz definicję uczestnika ruchu drogowego. Po zmianach: droga przeznaczona też będzie do ruchu osób poruszających się przy użyciu urządzeń wspomagających ruch. Za uczestnika ruchu drogowego natomiast będzie się także uważało osobę poruszającą się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch. Oznacza to, że nie będzie pieszym ani kierującym pojazdem.

Zanim skorzystamy z nowych przepisów, warto wiedzieć, jak zakwalifikowano w nich nowe urządzenia na polskich drogach. I tak, hulajnoga elektryczna to pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego tym pojazdem. A czym jest urządzenie transportu osobistego? W noweli pojawia się definicja, że jest to pojazd napędzany elektrycznie, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego (np. deskorolka elektryczna, elektryczne urządzenie samopoziomujące).

Podatki
Skarbówka zażądała 240 tys. zł podatku od odwołanej darowizny. Jest wyrok NSA
Prawo w Polsce
Jest apel do premiera Tuska o usunięcie "pomnika rządów populistycznej władzy"
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw
Praca, Emerytury i renty
Ile trzeba zarabiać, żeby na konto trafiło 5000 zł
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Prawo karne
Rząd zmniejsza liczbę więźniów. Będzie 20 tys. wakatów w celach