Teleporada u lekarza pierwszego kontaktu tylko w warunkach poufności

Lekarz poinformuje pacjenta, jak zrealizować e-receptę i e-skierowanie – przewiduje projekt rozporządzenia w sprawie standardu teleporady w podstawowej opiece zdrowotnej (POZ).

Publikacja: 29.07.2020 15:13

Teleporada u lekarza pierwszego kontaktu tylko w warunkach poufności

Foto: Adobe Stock

Podczas lockdownu spowodowanego pandemią koronawirusa telefoniczne porady niemal całkowicie zastąpiły osobiste wizyty w przychodniach, nie tylko specjalistycznych, ale przede wszystkim podstawowej opieki zdrowotnej (POZ). Większość gabinetów POZ do dziś przyjmuje głównie w formie teleporad, a pacjent zapraszany jest do placówki tylko wówczas, gdy jego obecność jest absolutnie konieczna, np. gdy lekarz nie jest w stanie zdiagnozować pacjenta bez zbadania go.

Dlatego resort zdrowia wspólnie ze specjalistami medycyny rodzinnej i ochrony zdrowia opracował standardy teleporady w podstawowej opiece zdrowotnej. Projekt rozporządzenia w tej sprawie, który trafił w środę do konsultacji publicznych, zakłada, że osoba udzielająca teleporady, a więc lekarz POZ, pielęgniarka POZ lub położna POZ będą musieli poinformować pacjenta o sposobie realizacji e-recepty i e-skierowania i orzeczeniu o czasowej niezdolności do pracy. Powiedzą też pacjentowi o możliwości założenia Internetowego Konta Pacjenta (IKP).

Świadczeniodawcy, czyli lekarz, położna lub pielęgniarka POZ, będą musieli poinformować pacjenta o możliwości skorzystania z teleporady, a w swoim gabinecie i na jego stronie internetowej opublikować zasady udzielania takiej teleporady. Do ich obowiązków należeć będzie potwierdzenie tożsamości pacjenta oraz zapewnienie mu poufności teleporady.

Rozporządzenie ma gwarantować ten sam standard realizacji świadczeń w gabinetach POZ przy zachowaniu bezpieczeństwa informacji medycznych przekazywanych drogą elektroniczną.

Przepisy dotyczą 33,4 tys. lekarzy POZ, 20,8 tys. pielęgniarek POZ oraz 6,8 tys. położnych POZ, którzy leczą w ponad 9,5 tys. praktyk i gabinetów.

Po wejściu w życie rozporządzenia świadczeniodawcy będą mieli 30 dni na dostosowanie się do jego zapisów.

Etap legislacyjny: konsultacje publiczne

Podczas lockdownu spowodowanego pandemią koronawirusa telefoniczne porady niemal całkowicie zastąpiły osobiste wizyty w przychodniach, nie tylko specjalistycznych, ale przede wszystkim podstawowej opieki zdrowotnej (POZ). Większość gabinetów POZ do dziś przyjmuje głównie w formie teleporad, a pacjent zapraszany jest do placówki tylko wówczas, gdy jego obecność jest absolutnie konieczna, np. gdy lekarz nie jest w stanie zdiagnozować pacjenta bez zbadania go.

Dlatego resort zdrowia wspólnie ze specjalistami medycyny rodzinnej i ochrony zdrowia opracował standardy teleporady w podstawowej opiece zdrowotnej. Projekt rozporządzenia w tej sprawie, który trafił w środę do konsultacji publicznych, zakłada, że osoba udzielająca teleporady, a więc lekarz POZ, pielęgniarka POZ lub położna POZ będą musieli poinformować pacjenta o sposobie realizacji e-recepty i e-skierowania i orzeczeniu o czasowej niezdolności do pracy. Powiedzą też pacjentowi o możliwości założenia Internetowego Konta Pacjenta (IKP).

Podatki
Skarbówka zażądała 240 tys. zł podatku od odwołanej darowizny. Jest wyrok NSA
Prawo w Polsce
Jest apel do premiera Tuska o usunięcie "pomnika rządów populistycznej władzy"
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw
Praca, Emerytury i renty
Ile trzeba zarabiać, żeby na konto trafiło 5000 zł
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Prawo karne
Rząd zmniejsza liczbę więźniów. Będzie 20 tys. wakatów w celach