Postępowanie administracyjne w sprawie reklamy apteki na wielkoformatowym bannerze, stojącym na skrzyżowaniu ulic jednego ze śląskich miast, zakończyło się karą pieniężną i nakazem natychmiastowego zaprzestania działalności reklamowej.
Restrykcyjny przepis wprowadzony w 2012 r. do ustawy – Prawo farmaceutyczne zakazuje reklamy aptek i ich działalności. Za jego naruszenie grozi kara do 50 tys. zł. Reklamy nie stanowi jedynie informacja o lokalizacji apteki i godzinach jej pracy. W prawie farmaceutycznym nie ma jednak definicji reklamy apteki i jej działalności, a przepisy są nieprecyzyjne. W konsekwencji spory na tym tle trafiają do sądów.
Sprawa napisu na wielkoformatowym billboardzie znalazła się w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie (a następnie w Naczelnym Sądzie Administracyjnym) w wyniku skargi spółki prowadzącej sieć aptek. Poprzedziły ją dwie decyzje administracyjne, wydane przez śląskiego wojewódzkiego i głównego inspektora farmaceutycznego. Obie dotyczyły charakteru napisu na bannerze, który organy farmaceutyczne uznały za reklamę.
Napis, uzupełniony strzałką, kierował do apteki przy ulicy odległej od tego miejsca o 1,8 km. Według GIF wykorzystywanie banneru o znacznych rozmiarach do rozpowszechniania nazwy i lokalizacji apteki jest działaniem zachęcającym do odwiedzenia apteki, czyli reklamą. Według spółki błędnie i pomimo ustawowego przyzwolenia na umieszczanie przez apteki informacji o lokalizacji i godzinach otwarcia uznano taką informację za niedozwoloną reklamę.
Czytaj więcej: