Niektóre wypadki na terenie zakładu pracy kończą się poważnym urazem lub długotrwałą niezdolnością do pracy. W takich przypadkach ubezpieczony pracownik może ubiegać się o odszkodowanie. Stan zdrowia pracownika ocenia ZUS, ale dopiero po zakończeniu procesu leczenia lub rehabilitacji. Rodzaje i tryb przyznawania świadczeń z tytułu wypadków przy pracy reguluje Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
Czym jest uszczerbek na zdrowiu?
Jednorazowe odszkodowanie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przysługuje w przypadkach powstania tzw. stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu. Jak wyjaśnia ZUS, w przypadku długotrwałego uszczerbku na zdrowiu poprawa stanu zdrowia jest przewidziana po ponad 6 miesiącach od wypadku. Przez ten okres sprawność organizmu jest na tyle upośledzona, że osoba, która uległa wypadkowi, nie jest w stanie wykonywać obowiązków związanych z pracą. Warto pamiętać, że długotrwały uszczerbek na zdrowiu może być także skutkiem choroby zawodowej, którą spowodowały szkodliwe czynniki lub sposób wykonywania pracy.
Na skutek choroby zawodowej lub wypadku pracownik może doznać także stałego uszczerbku na zdrowiu. W tym przypadku mowa o naruszeniu i upośledzeniu sprawności organizmu, które nie rokują poprawy.
Czytaj więcej
Powiadomienia na telefon, które otrzymujemy w trakcie pracy, wpływają na spadek naszej produktywności i narażają firmę na straty finansowe - wynika z najnowszych badań, które cytuje dziennik Corriere della Sera.
Kto i kiedy może składać wniosek o odszkodowanie?
Odszkodowanie dla pracownika nie jest przyznawane automatycznie, a samego wniosku nie składa pracownik, ale pracodawca. W pierwszej kolejności musi jednak zakończyć się proces leczenia lub rehabilitacji. Po jego zakończeniu stan zdrowia pacjenta – i ewentualny poziom uszczerbku na zdrowiu – ocenia lekarz orzecznik lub komisja lekarska ZUS. Kolejny etap to zebranie dokumentacji. Oprócz wniosku o odszkodowanie należy także przygotować zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia, decyzję o stwierdzeniu choroby zawodowej (o ile dotyczy) oraz protokół powypadkowy lub kartę wypadku. Kompletną dokumentację w imieniu pracownika składa pracodawca. W przypadku odszkodowania po zmarłym, wniosek można składać w dowolnym czasie.