Polityczny spór wokół CPK był jednym z ważniejszych, który rozkręcił się już po zmianie władzy. W środę – zgodnie z wcześniejszymi informacjami „Rzeczpospolitej” – premier Donald Tusk ogłosił przemodelowanie wcześniejszych koncepcji. Największe zmiany dotyczyły komponentu kolejowego wokół CPK, czyli wcześniejszego systemu „piasty i szprych”. I to będzie jeden z elementów politycznej debaty w najbliższych miesiącach i latach. Bo ogólnie temat transportu stał się teraz jednym z ważniejszych w politycznej dyskusji.
Tusk wraca do autostrad
„Trójskok w nowoczesność” – to hasło rozbudowy infrastruktury w Polsce, którą zaprezentował w środę premier Tusk. A jeden z naszych rozmówców z PO zwraca uwagę, że w retoryce premiera w sprawie lotniska wróciły autostrady, czyli jeden z symboli rządów 2007–2014. – Dyskusja trwała 20 lat, jak dobrze byłoby, żeby w Polsce powstała jakaś autostrada. Tylko musiał ktoś przyjść i w końcu te autostrady zbudować – mówił premier. Padło też hasło, że „Polska stanie się jednym wielkim megalopolis”.
Czytaj więcej
Premier Donald Tusk zabrał głos w sprawie przyszłości projektu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. - W naszym projekcie koleje nie będą budowane od nowa po to, żeby się łączyć w Baranowie - oświadczył. Zapowiedział, że lotnisko w Baranowie powstanie do 2032 r., rozbudowane ma zostać lotnisko w Modlinie.
Co na to wszystko politycy w Sejmie? We środę CPK był jednym z ważniejszych tematów zarówno kolejnych konferencji prasowych, jak i rozmów w kuluarach. Co dalej?
– Osobiście cieszę się z tego, że kończymy dyskusję o tym, czy budować CPK, a zaczynamy debatę, jak to zrobić. Jak ten projekt ma funkcjonować i jakie problemy rozwiązywać. Dzisiejsza konferencja premiera Tuska absolutnie tematu CPK nie zamyka. Wręcz przeciwnie. Liczę, że emocje zostały już za nami, a teraz przyszedł czas na merytoryczną analizę i debatę. A przede wszystkim budowę linii kolejowych i lotniska – podkreśla w rozmowie z „Rzeczpospolitą” posłanka partii Razem Paulina Matysiak, która od wielu miesięcy uczestniczy w debacie o CPK po stronie zwolenników budowy lotniska i sieci kolejowej.