Co dalej z CPK? Donald Tusk zapowiada duże zmiany w projekcie dotyczącym kolei

Premier Donald Tusk zabrał głos w sprawie przyszłości projektu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. - W naszym projekcie koleje nie będą budowane od nowa po to, żeby się łączyć w Baranowie - oświadczył. Zapowiedział, że lotnisko w Baranowie powstanie do 2032 r., rozbudowane ma zostać lotnisko w Modlinie.

Aktualizacja: 26.06.2024 17:59 Publikacja: 26.06.2024 13:12

Premier Donald Tusk

Premier Donald Tusk

Foto: REUTERS/Aleksandra Szmigiel

zew

Na godz. 13:00 w środę zwołano konferencję prasową z udziałem premiera Donalda Tuska, ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, podsekretarza stanu w ministerstwie infrastruktury Piotra Malepszaka oraz sekretarza stanu w ministerstwie funduszy i polityki regionalnej Macieja Laska, pełnomocnika rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Donald Tusk mówił o ekspertyzach ws. CPK

Na konferencji Donald Tusk miał przedstawić komunikat w sprawie budowy CPK. W przeszłości premier sceptycznie wypowiadał się na temat budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. - Wszystkie dotychczasowe ekspertyzy, z jakimi mieliśmy okazję się zapoznać, stawiają pod znakiem zapytania zarówno dane wyjściowe, jak i dane końcowe, jeśli chodzi o tę inwestycję - mówił 13 lutego na Radzie Gabinetowej, nie przedstawiając szczegółów na temat wspomnianych przez siebie ekspertyz.

Czytaj więcej

Maciej Berek: Potrzebujemy ustaw, które zmienią rzeczywistość. Ilość się nie liczy

W środę jako pierwszy głos zabrał premier. - Jesteśmy dzisiaj w gronie liczniejszym niż tradycyjnie, bo sprawa jest ważna i na rozstrzygnięcia czekała polska opinia publiczna od początku działania naszego rządu — powiedział. Dodał, że chodzi o pomysł z lat 2009-2010 budowy nowego lotniska i rozwoju sieci komunikacyjnej w Polsce. Tusk mówił, że był pytany o definitywną odpowiedź w sprawie przyszłości CPK. - Chcę zamknąć ten rozdział. Moi współpracownicy od samego początku dostali bardzo trudne zadanie. Poprosiłem, żeby ci ludzie, bardzo kompetentni, możliwie szybko, skutecznie i obiektywnie przedstawili stan rzeczy, jaki odziedziczyliśmy po poprzednikach — mówił szef rządu.

Donald Tusk: CPK kosztowało już 2,7 mld zł

Tusk dodał, że każdy w Polsce miał wyrobiony pogląd na temat CPK, a sprawa Centralnego Portu Komunikacyjnego była przedmiotem "poważnej konfrontacji politycznej". - Zadaniem zespołu na moją prośbę było oddzielenie polityki, propagandy, emocji, tego, co pojawiało się w internecie, także zorganizowanego trollingu — powiedział. - Chciałem, zanim podjęliśmy decyzję, mieć jasny obraz, co jest Polsce potrzebne — dodał.

- Ten projekt ciągle jest na deskach projektantów, w dokumentacji, fizycznie niewiele się zdarzyło, ale sporo osób na tym dużo zarobiło. Do tej pory CPK kosztowało 2 miliardy 700 milionów złotych — powiedział w środę premier. - Ktoś słusznie zauważył, że ten skrót należałoby odczytać, może trochę złośliwie i trywialnie, jako "Centralne Przewalanie Kasy". Tak trochę było niestety, kiedy patrzymy na skalę wydatków i efekty, jakie uzyskano - mówił.

Filip Czernicki, prezes CPK

Program CPK jest realizowany. Ostatnie pół roku to czas analiz i naprawiania tego projektu. Dziś już wiemy, że dotychczasowy harmonogram budowy portu lotniczego był nierealny. Stanowił produkt myślenia życzeniowego, gdzie na dzień otwarcia lotniska istniało ryzyko braku połączenia go z liniami kolejowymi, a nawet drogami dojazdowymi, w tym autostradą A2. Teraz stawiamy na twarde dane i liczby.

Projekt kolejowy nie będzie oparty na centrycznym modelu skomunikowania, gdzie wszystkie linie w sposób wymuszony przebiegają przez jeden punkt w Polsce. Eksperci oszacowali obecne i prognozowane potoki pasażerskie. Na tej podstawie wskazali, które linie kolejowe powinny powstać możliwie szybko. Tylko tak możemy skutecznie walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym, które wciąż dotyka milionów Polaków. Zapewniam, że CPK będzie działać transparentnie i żadna złotówka nie zostanie wydana niepotrzebnie. Naszymi priorytetami będą twarde rachunki ekonomiczne, ale także społeczna wrażliwość, dobra współpraca z mieszkańcami i samorządami lokalnymi.

Donald Tusk ogłosił, że projekt CPK będzie kontynuowany, ale w zmienionej formie. - Trzeba było to wszystko oczyścić z tego narastającego przez lata brudu tak, aby wydobyć istotę projektów unowocześniających system komunikacji w Polsce - mówił. - Chcemy poinformować, że ten projekt będzie takim swoistym trójskokiem w nowoczesność, w nowoczesną i odpowiadającą wyzwaniom XXI wieku nie tylko komunikacją, ale generalnie strukturą państwa polskiego - dodał.

Tusk zapowiedział włączenie całej Polski w projekt CPK. - Ten projekt musi uwzględniać ten wielki skarb, jakim jest Polska regionalna, lokalna i model regionalnej decentralizacji — ocenił. — W naszym projekcie koleje nie będą budowane od nowa po to, żeby się łączyć w Baranowie — przekazał Tusk. - Zmiany, które proponujemy, doprowadzą także do zdecydowanie mniejszej ilości potrzebnych wywłaszczeń - zadeklarował. Wspomniał o zmianie modelu kolejowego CPK (dotychczas przewidywana była budowa modelu tzw. szprych).

Czytaj więcej

Koalicyjne rozbieżności i polityczne plany. Co dalej w ramach rządów koalicji?

CPK. Co z koleją? Ma nie być "szprych"

- Ta zmiana polega na tym, że nie będziemy budowali iluzji. Polska stanie się jednym wielkim megalopolis i to wkrótce, za kilka lat. To oznacza, że w ten projekt nowoczesnej komunikacji włączone będą wszystkie duże miasta w Polsce — mówił na konferencji premier, zapowiadając powstanie "relatywnie gęstej" sieci kolejowej. - To będą koleje, które łączą polskie miasta między sobą ze stolicą, ale także pomiędzy największymi miastami w Polsce — dodał.

— Początkiem tego projektu będzie tzw. projekt Y — przekazał Tusk. - Mówimy tu o projekcie kolei dużych prędkości, która połączy Warszawę, Łódź i w okolicach Sieradza będzie rozwidlenie na Poznań i na Wrocław — mówił. Oświadczył, że projekt można nazwać "projektem 100 minut". - W mniej więcej 100 minut będzie można dojechać z Warszawy do Katowic, Krakowa, Wrocławia, Poznania, Gdańska — zadeklarował, mówiąc o kolejach dużych prędkości, które mają osiągać prędkość 300-320 kilometrów na godzinę.

Koleje szybkich prędkości w Polsce

Koleje szybkich prędkości w Polsce

Foto: PAP

Czy lotnisko CPK w Baranowie powstanie?

- Drugi element trójskoku w nowoczesną komunikację to idea "blisko lotnisko" - powiedział Tusk. Ocenił, że "wielkim skarbem" Polski jest sieć lotnisk regionalnych. Rozwój tych lotnisk ma być wspierany. Tusk zapowiedział "szybką rozbudowę i modernizację" lotniska w Modlinie. - To będzie lotnisko dla tanich linii lotniczych, popularnych w Polsce - zaznaczył. Ulepszone ma być połączenie drogowe między Modlinem a centrum Warszawy. - Będziemy łączyć Dworzec Centralny z lotniskiem w Modlinie linią kolejową - zapowiedział szef rządu,

- Powstanie lotnisko w Baranowie — oświadczył premier. Mówił, że ktoś to musi zrobić i że musi to być oparte na realnych założeniach. Według planów, lotnisko ma obsługiwać 34 mln pasażerów rocznie. - Takie nowoczesne lotnisko na tę skalę zbudujemy i będzie to najnowocześniejsze lotnisko w Europie — zadeklarował. Zapowiedział, że lotnisko będzie połączone z koleją dużych prędkości łączącą m.in. Warszawę i Łódź. Lotnisko w Baranowie ma być gotowe w 2032 r. Rozbudowana ma zostać autostrada między Warszawą a lotniskiem centralnym oraz między Warszawą a Łodzią. - Te decyzje już podjęliśmy — powiedział Donald Tusk.

Miejsce lokalizacji CPK

Miejsce lokalizacji CPK

Foto: PAP

Co z Lotniskiem Chopina w Warszawie?

Zdaniem premiera, gdy powstanie lotnisko w Baranowie, rozstrzygała się będzie przyszłość lotniska Okęcie w Warszawie. - Przy założeniu, że w Baranowie będziemy mieli 34 mln pasażerów, funkcja lotniska warszawskiego na pewno ulegnie zmianie. W naszym planie jest, aby zapewnić Okęciu funkcję komunikacji przyszłości. Okęcie będzie nowoczesnym lotniskiem, które będzie działało na zasadach, które w tej chwili powstają - kontynuował. Mówił o rozwoju lotnictwa z wykorzystaniem bezzałogowych dronów. — Lotnisko na Okęciu jest wymarzonym miejscem do tego, żeby pełnić rolę centrum tej najnowocześniejszej komunikacji lotniczej XXI wieku, lotnisko na Okęciu zostanie pilnie zmodernizowane — dodał.

- Trzeci element tego trójskoku to Polskie Linie Lotnicze — mówił Donald Tusk. - Możemy myśleć realistycznie, że LOT stanie się firmą tego rzędu jak Lufthansa. To oznacza konieczność uzupełnienia floty do ponad 130 samolotów — dodał.

Porty lotnicze w Polsce

Porty lotnicze w Polsce

Foto: PAP

Donald Tusk ocenił, że przedstawione przez niego założenia w sprawie projektu CPK "spinają się w logiczną całość".

Na godz. 13:00 w środę zwołano konferencję prasową z udziałem premiera Donalda Tuska, ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, podsekretarza stanu w ministerstwie infrastruktury Piotra Malepszaka oraz sekretarza stanu w ministerstwie funduszy i polityki regionalnej Macieja Laska, pełnomocnika rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Donald Tusk mówił o ekspertyzach ws. CPK

Pozostało 96% artykułu
Polityka
Nieoficjalnie: Karol Nawrocki kandydatem PiS w wyborach. Rzecznik PiS: Decyzja nie zapadła
Polityka
List Mularczyka do Trumpa. Polityk PiS napisał m.in. o reparacjach od Niemiec
Polityka
Zatrzymanie byłego szefa ABW nie tak szybko. Sądowa batalia trwa
Polityka
Sikorski: Zapytałbym Błaszczaka, dlaczego nie znalazł rakiety, która spadła obok mojego domu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Polityka
Sondaż: Przemysław Czarnek, Karol Nawrocki, Tobiasz Bocheński? Kto ma szansę na najlepszy wynik w wyborach?