Została pani – w konkursie – dyrektorką CBOS. Jaka jest pani wizja działania tej instytucji?
Mam kilka pomysłów, które mogłyby wpłynąć na jej funkcjonowanie. Odnoszą się one do kilku obszarów. Pierwszy z nich to badania. CBOS prowadzi przeważnie badania ilościowe – to, co widać w komunikatach. Natomiast ja chciałabym dodatkowo wprowadzić badania jakościowe, ponieważ dzięki nim głębiej wnikamy w procesy społeczne, potrafimy sformułować odpowiedź na pytanie, dlaczego coś się dzieje. To ważne uzupełnienie tradycyjnych sondaży. Jako przykład mogę podać badanie, które zamierzamy wkrótce wykonać – barometr małych miast. Wybrane będą miasta powiatowe, w których była najwyższa czy najniższa frekwencja wyborcza, spektakularnie zwyciężyło Prawo i Sprawiedliwość czy Platforma Obywatelska lub inne partie. Zadamy pytania o problemy, które mieszkańcy diagnozują, zapytamy, jak układają się relacje władzy – czy na przykład przenosi się konflikt polityczny z poziomu centralnego, czy są tam egzotyczne koalicje, jak długo one trwają itd. To badanie miałoby również wymiar aplikacyjny, czyli chcielibyśmy nie tylko zobaczyć, jak jest, ale i co z tym można zrobić.
Czytaj więcej
Frekwencja na pewno będzie wysoka, ponieważ obie strony użyją wszelkich dostępnych środków, żeby zmobilizować jak najwięcej ludzi - mówił prof. Antoni Dudek, politolog, historyk, UKSW, w rozmowie z Jackiem Nizinkiewiczem, pytany o to jakiej frekwencji spodziewa się w najbliższych wyborach parlamentarnych.
Jak dużo takich badań fokusowych ma być prowadzonych i czy one miałyby również kontekst wyborczo-kampanijny?
W roku wyborczym trudno jest uniknąć tego kontekstu, dlatego, że jesteśmy w trakcie kampanii wyborczej. Czy nazwiemy to prekampanią, czy kampanią permanentną, to musimy ten fakt uwzględnić.