Przedsiębiorcy współpracujący z osobami aktywnymi w mediach społecznościowych i reklamującymi tam produkty czy usługi nieraz mają kłopot, jak od strony podatkowej potraktować wzajemne świadczenia. Działalność influencerów wymyka się bowiem klasycznemu rozumieniu działalności gospodarczej (najczęściej jej formalnie nie prowadzą) oraz definicjom przychodów i kosztów. Często bowiem nie biorą pieniędzy za internetowe występy, zadowalając się podarowaną im przez reklamodawcę butelką perfum, odzieżą czy sprzętem sportowym.
Barter to zwykły biznes
Najnowszą wskazówką w tych kwestiach może być wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z 3 sierpnia 2023 r. (sygn. I SA/Rz 240/23). Sędziowie potwierdzili w nim, że działalność influencera polegająca na reklamowaniu w internecie markowego obuwia przekazanego mu przez producenta jest usługą reklamową, której beneficjentem jest producent tegoż. Wartość usługi reklamowej powinna być dla niego przychodem do opodatkowania. W związku z tym może rozpoznać koszty uzyskania tego przychodu odpowiadające wartości przekazanego influencerowi produktu. WSA zauważył, że w takiej sytuacji porozumienie między spółką a taką osobą ma charakter umowy barterowej. Po stronie spółki powstaje więc przychód na podstawie przepisów art. 12 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 3 ustawy o CIT (mówiących o przychodzie jako świadczeniach w naturze).
Czytaj więcej:
Pozostaje jeszcze kwestia opodatkowania influencera. Tego akurat wspomniany wyrok nie dotyczył. Niektóre z przepisów podatkowych dają się do działalności influencera bezpośrednio zastosować. W innych sytuacjach pewności nie ma, a administracja skarbowa przedstawia różne poglądy, czasem zależne od konkretnej sytuacji.
Jeżeli influencer nie inkasuje pieniędzy za swoją działalność, a zadowala się otrzymanymi produktami, to może wykorzystać zwolnienie dla prezentów niskiej wartości i uniknąć PIT. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 68a zwalnia bowiem z opodatkowania prezenty o wartości do 200 zł brutto (tj. z VAT). Zwolnienie stosuje się pod warunkiem, że na influencera nie jest nałożone świadczenie wzajemne – tj. może, ale nie musi, wykorzystać ten produkt w swojej aktywności w sieci.