Fascynacja Japonią zaczęła się u Matta Alta, amerykańskiego dziennikarza, od japońskiej zabawki robota. Dziś od 30 lat mieszka w Tokio i na co dzień zajmuje się tłumaczeniem japońskich gier, komiksów, filmów i animacji. Zadebiutował wspólnie z żoną Japonką książkami na temat tajemniczych potworów, duchów i zjawisk paranormalnych w kulturze japońskiej. W Polsce ukazuje się drugie, poprawione wydanie jego ostatniej książki pt. „Czysty wymysł. Jak japońska popkultura podbiła świat”.

Czytaj więcej

„Nemezis”: Śląski komandos Hitlera

Wszyscy wiemy, czym jest karaoke, ale już niekoniecznie skąd się wzięło, dlaczego zostało wynalezione akurat w Japonii i jakie emocje za sobą niosło. Dlaczego kotka Hello Kitty opanowała świat? Jak powstało słynne urządzenie tamagotchi, po które ustawiali się w kolejkach ludzie na całym świecie? Czy faktycznie boom na rynkach nieruchomości sprawił, że japońskie dzieci lat 80. nie miały się, gdzie bawić i przeniosły się do wirtualnego świata?

Alt drobiazgowo analizuje procesy powstawania najsłynniejszych towarów eksportowych Japonii. Pomija jednak produkty praktyczne, jak np. samochody, a koncentruje się na tych bardziej abstrakcyjnych, pobudzających wyobraźnię. Tłem dla omawianych przez autora wytworów, trendów i zjawisk jest zmieniająca się na przestrzeni lat sytuacja ekonomiczna Kraju Kwitnącej Wiśni oraz jego pozycja w świecie. A motywem przewodnim książki jest niesamowity pociąg młodych pokoleń Japończyków do nowoczesności i chęci ucieczki od rzeczywistego świata. Spojrzenie Alta jest jednak nieco jednostronne przez pryzmat jego rodzimej kultury i historii amerykańsko-japońskiej.