Podejrzenie o fałszerstwo dotyczy nie samego Statutu kaliskiego, ale jego konfirmacji dokonanej przez Kazimierza Jagiellończyka w 1453 roku
Czy Żydzi oszukali polskich władców, podsuwając im fałszywy Statut kaliski, jak twierdzą antysemici? Wśród powodów, dla których uczestnicy listopadowego wiecu w Kaliszu spalili ten statut, znalazło się stwierdzenie „Żydzi w Polsce są panami, a my ich niewolnikami!".
U podstaw takich poglądów leży m.in. wydana w 1878 r. rozprawa prawnika i historyka Romualda Hubego „Przywilej żydowski Bolesława i jego potwierdzenia", w którym podważył on autentyczność Statutu kaliskiego i uznał, że został on sfałszowany przez Żydów.
Autentyczność wydanego w 1264 roku Statutu kaliskiego nie budzi wątpliwości, sam w sobie nie był on specjalnie oryginalny. Idzie w ślad, jak wspomniałam, innych dokumentów. Podejrzenie o fałszerstwo dotyczy nie samego Statutu kaliskiego, ale jego konfirmacji dokonanej przez Kazimierza Jagiellończyka w 1453 roku. Jej tekst, który w niektórych normach odbiegał od dokumentu Bolesława, został królowi przedstawiony do zatwierdzenia przez poznańskich Żydów. W tej wersji pojawiły się wprawdzie nowe sformułowania, które jednak nie stanowią rozszerzenia żydowskich praw, ale je precyzują. Zarzut fałszerstwa narodził się w wyniku interpretacji pewnego niejednoznacznego sformułowania zawartego w skierowanym do króla liście kardynała Zbigniewa Oleśnickiego. Mamy do czynienia z nową redakcją, która po weryfikacji została zatwierdzona przez króla, następnie odwołana wskutek protestu szlachty podważającej nie samo brzmienie tekstu, ale prawo władcy do konfirmacji bez konsultacji.
Statut funkcjonuje do dzisiaj jako przykład tolerancji średniowiecznej Polski wobec społeczności żydowskiej.
Związane jest to z powstaniem w okresie międzywojennym 45 plansz Statutu kaliskiego autorstwa miniaturzysty, łódzkiego malarza Artura Szyka. Na planszach umieścił przetłumaczony na wiele języków europejskich, także na hebrajski i jidysz, tekst statutu i stylizowane ilustracje ukazujące miejsce Żydów w historii Polski. Egzemplarz swego dzieła wręczył w Belwederze marszałkowi Józefowi Piłsudskiemu, inną kopię otrzymał prezydent Ignacy Mościcki. Prezentacja plansz odbyła się w 1929 r. w Muzeum Narodowym podczas uroczystości z udziałem dyplomatów. Pokazywano je m.in. w Waszyngtonie, Paryżu, Londynie, a w Polsce na wystawach w czternastu miastach. Dzieło Szyka zyskało światową sławę.
W 2014 roku, w związku z rocznicą wydania statutu, dzięki m.in. staraniom władz samorządowych Kalisza odbyła się wielka jubileuszowa konferencja.
Słowo tolerancja wywodzi się od łacińskiego czasownika tolere, który znaczy: znosić kogoś. Przywilej normował przyszłe relacje między mieszkańcami i przybyszami, tak by mogli się z pożytkiem dla obu stron wzajemnie tolerować.
O rozmóczyni:
Prof. Hanna Zaremska
Mediewistka związana z Instytutem Historii Polskiej Akademii Nauk, opiekun naukowy galerii „Pierwsze spotkania" w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN