Lubelski oddział Związku Nauczycielstwa Polskiego zwrócił się do premiera Morawieckiego o przyznanie nauczycielom dodatków covidowych. Chcą, żeby podczas pracy zdalnej, która ma trwać do końca lutego, dodatek w wysokości 100 proc. podstawowego uposażenia otrzymywały osoby pracujące osobiście z dziećmi w trakcie piątej fali koronawirusa: nauczyciele wychowania przedszkolnego, nauczyciele wczesnoszkolni oraz pracownicy szkół specjalnych.
Czytaj więcej
Obniżenie jakości kształcenia, pogłębienie nierówności edukacyjnych oraz pogorszenie kondycji psychofizycznej uczniów i nauczycieli – takie skutki zdalnego nauczania w czasie epidemii Covid-19 w Polsce wykazała kontrola NIK.
– Przedszkola cały czas pracują, bo inaczej trzeba by wypłacać rodzicom zasiłki opiekuńcze. Otwarte są też szkoły dla klas I–IV. Przy obecnej skali zachorowań łączy się to z dużym ryzykiem. Nie ma przecież mowy o zachowaniu dystansu z małym dzieckiem czy noszeniu przez nie maseczki. Nie można też nadmiernie wietrzyć pomieszczeń, bo dzieci się najzwyczajniej przeziębią. Dlatego uważamy, że nauczycielom należy zrekompensować ryzyko, jakie ponoszą każdego dnia – mówi Adam Sosnowski, prezes Okręgu Lubelskiego ZNP. Zdaniem związkowców z ZNP po powrocie do stacjonarnych lekcji dodatek w wysokości 50 proc. podstawowego uposażenia otrzymywać powinni wszyscy nauczyciele.
– Nauczyciele pracujący stacjonarnie są niewątpliwie nierówno traktowani, jeśli chodzi o zabezpieczenie ich zdrowia. Cechą relewantną jest bycie nauczycielem. Nie można mówić o różnych kategoriach nauczycieli w zależności od tego, w jakim wieku są uczone przez nich dzieci. Dlatego wypłata dodatków covidowych dla pracujących stacjonarnie byłaby sprawiedliwa – uważa prof. Ryszard Piotrowski, konstucjonalista z Uniwersytetu Warszawskiego. I dodaje, że obecne różnicowanie nauczycieli jest niezgodne z art. 32 ust. 2 konstytucji, który przewiduje zakaz dyskryminacji.
Od 27 stycznia do końca lutego uczniowie szkół podstawowych klas V–VIII i uczniowie szkół ponadpodstawowych uczą się zdalnie. Zdalnie pracują również placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego. Uczniowie z klas I–IV szkół podstawowych i przedszkolaki kontynuują naukę w trybie stacjonarnym. Pozostawiono możliwość zorganizowania konsultacji na terenie szkoły dla uczniów przygotowujących się do egzaminu ósmoklasisty czy maturalnego. Dyrektor szkoły może zapewnić konsultacje indywidualne lub grupowe z nauczycielem prowadzącym takie zajęcia.