Zgodnie z modelem ustawowym telewizja publiczna realizuje misję publiczną. Dlatego też normatywny cel działania TVP S.A. jest na wskroś naznaczony interesem publicznym.
Na publicyzację regulacji dotyczących mediów publicznych wpływają przede wszystkim normy mające walor konstytucyjny, w tym zawarte w art. 213 ust. 1 konstytucji, w myśl którego Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji stoi na straży wolności słowa, prawa do informacji oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji.
Z uwagi na usytuowanie konstytucji w systemie szereg norm prywatnoprawnych, w tym zawartych w kodeksie spółek handlowych, powinien być stosowany i interpretowany w myśl kanonów wykładni prokonstytucyjnej.
Zasadność odniesienia się do wykładni systemowej dotyczy m.in. regulacji zawartych w art. 3 k.s.h. (dotyczącym celu spółki handlowej), kodeksowych zasad obsady członków organów spółki akcyjnej oraz rozumienia pojęcia interesu spółki.
Ze względów systemowych interes spółki w przypadku TVP S.A. nie może być utożsamiony z interesem jedynego akcjonariusza, tj. Skarbu Państwa. Postawienie znaku równości jest kontrowersyjne zwłaszcza w tych przypadkach, w których reprezentant Skarbu Państwa wykonuje uprawnienia właścicielskie w sposób arbitralny i sobiepański.