Trwa publiczna dyskusja na temat zasadności podjętych gigantycznych inwestycji infrastrukturalnych. Chodzi o budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz przekop Mierzei Wiślanej. W oficjalnym stanowisku rządu stwierdza się, że CPK będzie „kołem zamachowym" dla polskiej gospodarki.
Założenia oficjalnej prezentacji: „CPK to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu ma być wybudowany Port Lotniczy „Solidarność", który w pierwszym etapie ma obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo 100 mln. Inwestycja ma umożliwić stworzenie 150 tys. nowych miejsc pracy. CPK ma być w 100 proc. własnością Skarbu Państwa". Port ma być oddany do użytku w 2027 r.
Najważniejszym argumentem za budową nowego portu lotniczego jest ograniczona przepustowość Lotniska im. Chopina. Zakłada się, że Port Lotniczy „Solidarność" będzie lotniskiem przesiadkowym dla pozostałych państw Europy Środkowo-Wschodniej. Jak stwierdza się w oficjalnej prezentacji, „to rynek obejmujący w sumie 180 mln mieszkańców". W sprawie realizacji koncepcji CPK uchwalona została ustawa. Głosowanie w Sejmie odbyło się 10 maja 2018 r. Znamienne są wyniki głosowania: 235 posłów za, 190 przeciw, 4 głosy wstrzymujące.
Jak prezentują się planowane 100 mln pasażerów dla Portu Lotniczego w Baranowie na tle liczby pasażerów odprawianych rocznie w największych portach świata i Europy? Największe porty lotnicze świata to: Atlanta (107 mln pasażerów w 2018 r.), Pekin (101 mln w 2018 r.) i Dubaj (89 mln w 2018 r.). Z kolei w Europie największe lotniska to: Londyn Heathrow (80 mln pasażerów w 2018 r.), Paryż Lotnisko Charlesa de Gaulle'a (76 mln w 2019 r.), Amsterdam Schiphol (71 mln w 2017 r.), Frankfurt (69 mln w 2018 r.). Tylko dwa lotniska na świecie mają zdolność obsługi 100 mln pasażerów. A największym europejskim lotniskom daleko do obsługi 100 mln pasażerów rocznie. Czymże CPK w Baranowie musiałoby zadziwić świat, żeby osiągnąć 100 mln odprawianych rocznie pasażerów?
Zastrzeżenia i potrzeby
5 marca 2020 r. Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN przedstawił „Stanowisko w sprawie Strategicznego Studium Lokalizacyjnego CPK". Zawarł w nim m.in. następujące zastrzeżenia: brak oceny zasadności zmiany systemu transportowego Polski, zbyt mały zakres studiów przedinwestycyjnych, ograniczony zakres konsultacji społecznych. Również eksperci lotnictwa wypowiadają się bardzo sceptycznie na temat budowy portu lotniczego w Baranowie. Marek Serafin: „Od początku mieliśmy ogromne wątpliwości co do racjonalności i realności tej koncepcji. Teraz staje się ona jeszcze bardziej fantasmagoryczna". („Gazeta Wyborcza" z 27 marca 2020).