Zawsze wolę latać z niewielkich lotnisk, nie znoszę wielkich molochów, oczekiwania w długich kolejkach na „check in”, a następnie maszerowania z 2 czy 3 km do właściwej hali przy rękawie, przy którym „przycumowano” mój samolot. Zawsze przygnębiają mnie loty z wielkich hubów, a lotniska Charlesa de Gaulle'a w Paryżu po prostu nie znoszę. Trzeba przyznać, że mimo remontu i dobrej organizacji pracy także nasze Okęcie staje się takim molochem, szczególnie, gdy latanie wróciło do łask po pandemii. Smutny efekt wielkiego ruchu.
Dlatego mieszkając w Radomiu i w najbliższych okolicach, skorzystałbym z lokalnego kameralnego lotniska. Sam Radom liczy prawie 200 tysięcy mieszkańców, a nieodległe Kielce niewiele mniej – 185 tysięcy. Pomiędzy nimi są Skarżysko Kamienna, Ostrowiec Świętokrzyski i Starachowice, mające łącznie następne 155 tysięcy ludności.
Mamy więc łącznie 640 tysięcy ludzi, spośród których można wyłonić grupę podróżujących samolotami, a to jest już przyzwoity zasób. Łącznie to niemal dwa razy tyle, ile mieszkańców liczy Lublin (334 tys.), wokół którego nie ma zbyt wielu miast liczących ponad 50 tys. mieszkańców. Powiedzmy, że nawet jeśli Chełm i Zamość dodadzą Lublinowi nieco ponad 100 tysięcy, to nadal jest to wyraźnie mniej niż potencjalnych pasażerów dla Radomia. A liczyliśmy tylko duże i średnie miasta, cały region liczy około miliona mieszkańców.
Przenosząc to na skalę makro, warto porównać, że cała Polska liczy 38 milionów ludności, a polskie porty lotnicze obsłużyły w 2022 r. 41 milionów pasażerów, czyli więcej niż cała polska populacja. Jak to możliwe? Po prostu wielu z nich korzystało z transportu lotniczego kilkakrotnie, a dodatkowo trzeba liczyć podróżujących do naszego kraju obcokrajowców.
Poziom Poznania
Moim zdaniem Radom ma szansę uplasować się na poziomie przewozów Poznania Ławicy, czyli nawet nieco więcej niż Szczecin Goleniów, a to z powodu potencjalnej liczby ludności, jaka mogłaby skorzystać z oferty przewoźników wykonujących tu loty. Nie ma tutaj co brać pod uwagę nieco gorszych wyników takich portów lotniczych jak Łódź-Lublinek, bo licząca 664 tys. ludności Łódź jest miastem dość biednym, a ludzie się z Łodzi systematycznie wyprowadzają. Drugim czynnikiem jest wyjątkowo dogodne i szybkie połączenie kolejowe Łodzi z Warszawą, a z Okęcia oferta przewozowa jest nieporównywalnie bogatsza niż z Łodzi-Lublinka.