Czy moment zakończenia rekultywacji gruntu ma znaczenie

Brak jest uniwersalnej odpowiedzi na pytanie, jaki moment należy uznać za zakończenie przywracania gruntom zdegradowanym albo zdewastowanym wartości użytkowych lub przyrodniczych. W orzecznictwie nakazano badać to w sposób indywidualny.

Aktualizacja: 01.07.2020 13:29 Publikacja: 01.07.2020 02:00

Czy moment zakończenia rekultywacji gruntu ma znaczenie

Foto: AdobeStock

Rekultywacja jest jednym z przejawów ochrony gruntów rolnych i leśnych. Co do zasady, każdy podmiot podejmujący działalność powodującą utratę albo ograniczenie wartości użytkowej gruntów rolnych lub leśnych lub mogącą wiązać się z wystąpieniem takiego skutku, powinien liczyć się z obowiązkiem przeprowadzenia rekultywacji gruntu.

Czytaj także: Spór o rekultywację terenu po kopalni gliny - wyrok WSA

Zgodnie z definicją ustawową rekultywacja to nadanie lub przywrócenie gruntom zdegradowanym albo zdewastowanym wartości użytkowych lub przyrodniczych przez właściwe ukształtowanie rzeźby terenu, poprawienie właściwości fizycznych i chemicznych, uregulowanie stosunków wodnych, odtworzenie gleb, umocnienie skarp oraz odbudowanie lub zbudowanie niezbędnych dróg (art. 4 pkt 18 ustawy z 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych). Przepisy tej ustawy nie definiują jednak momentu zakończenia rekultywacji gruntu, wskazując jednak, że uznanie rekultywacji za zakończoną następuje w drodze decyzji administracyjnej (art. 22 ust. 1 pkt 4 ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych).

Podatki, działalność i opłaty

Powyższa kwestia ma istotne znaczenie zarówno przy opodatkowaniu tych gruntów podatkiem od nieruchomości, jako zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej, jak i przy wymiarze opłat związanych z wyłączeniem gruntu z produkcji.

Czytaj także:

Przez wiele lat sądy administracyjne wskazywały, w odniesieniu do spraw dotyczących opodatkowania gruntów, że moment zakończenia rekultywacji należy wiązać z datą, w której decyzja o zakończeniu rekultywacji stała się ostateczna. Stanowisko takie wyrażono np. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego oz. w Poznaniu z 20 maja 1997 r. (sygn. I SA/Po 960/96) czy w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego oz. we Wrocławiu z 8 lipca 1997 r. (sygn. I SA/Wr 551/96). Poglądy te były następnie wielokrotnie powtarzane w późniejszym orzecznictwie (np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 21 lipca 2004 r., sygn. I SA/Wr 1580/02, w nowszym zaś orzecznictwie wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 lutego 2019 r., sygn. II FSK 667/17, i z 4 kwietnia 2019 r., sygn. II FSK 1021/17).

Pogląd ten uzasadniano tym, że proces rekultywacji jest nieodłącznym elementem podejmowania działalności gospodarczej (np. działalności wydobywczej) na gruntach rolnych lub leśnych, a obowiązek przeprowadzenia rekultywacji ma charakter ustawowy. W konsekwencji powyższego, grunt taki uznawano za wykorzystywany przez przedsiębiorcę w prowadzonej działalności gospodarczej, albowiem „(...) działalność polegająca wyłącznie na rekultywacji i zagospodarowaniu gruntów rolnych i leśnych sama w sobie nie ma charakteru działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów regulujących swobodę takiej działalności, jeżeli nie jest prowadzona w celach zarobkowych, to jednak podejmowanie obowiązkowych działań z zakresu rekultywacji wyrobisk pokopalnianych stanowi element składowy działalności gospodarczej, istotą której jest zarobkowe wydobywanie kopalin na tych gruntach. Skoro, jak już wskazano powyżej, działalność z zakresu rekultywacji i zagospodarowania wyeksploatowanych gruntów jest konieczną częścią składową zarobkowej działalności wydobywczej, to nie sposób racjonalnie przyjmować, że grunty mające podlegać lub podlegające aktualnie czynnościom rekultywacyjnym nie są związane z działalnością gospodarczą przedsiębiorcy" (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 stycznia 2016 r., sygn. II FSK 2815/13).

Z tej przyczyny warto zwrócić uwagę na nurt w orzecznictwie, który zarysował się w 2019 i 2020 r. W szeregu orzeczeń zakwestionowano bowiem dotychczas przyjmowane stanowisko o decydującym znaczeniu momentu uzyskania ostatecznej decyzji uznającej rekultywację za zakończoną. Pogląd taki zaprezentował Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach z 11 stycznia 2019 r. (sygn. II FSK 31/17) i z 23 lipca 2019 r. (sygn. II FSK 2383/17), a także Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie z wyroku z 25 lipca 2019 r. (sygn. III SA/Wa 2678/18), Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w wyrokach z 25 marca 2020 r. (sygn. I SA/Lu 9/20, I SA/Lu 10/20, I SA/Lu 11/20, I SA/Lu 12/20) i Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyrokach z 6 lutego 2020 r. (sygn. I SA/Wr 986/19, I SA/Wr 987/19, I SA/Wr 1020/19, I SA/Wr 1021/19).

Brak jest uniwersalnej odpowiedzi na pytanie, jaki moment należy uznać za zakończenie rekultywacji; w powołanym orzecznictwie nakazano badać to w sposób indywidualny. Można jednak odnieść wrażenie, że w większości przypadków będzie to moment zakończenia ostatnich czynności, podejmowanych w ramach rekultywacji na przedmiotowym gruncie przez przedsiębiorcę (lub osoby działające na jego zlecenie).

Celem poparcia tego stanowiska wskazano, że „nie sposób zgodzić się, aby wysokość podatku, w braku jednoznacznego ustawowego wskazania, uzależniona była od sprawności i rzetelności postępowania organów administracji publicznych. Można bowiem dostrzec, że obowiązek opłacania podatku w wysokości jak dla gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej będzie ciążył na przedsiębiorcy przez okres, w którym dany grunt nie jest zajęty (faktycznie wykorzystywany) na prowadzenie działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę, a tylko brak wydania stosownej decyzji przez właściwy organ generuje taki obowiązek" (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 stycznia 2019 r., sygn. II FSK 31/17; poza zakresem niniejszych rozważań jest możliwość zaskarżenia bezczynności organu lub przewlekłego prowadzenia postępowania w sprawie i dochodzenia, na tej podstawie, roszczeń związanych z nienależytym wykonywaniem władzy publicznej w oparciu o przepis art. 417[1 ] § 3 kodeksu cywilnego).

Odosobniony pogląd

Co ciekawe, dostrzegając pogląd wyrażony przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku w sprawie II FSK 2328/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku określił go jako odosobniony i podkreślił, że wyrok ten zapadł w odmiennym stanie faktycznym albowiem orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego wydano w odniesieniu do sprawy, w której złożono wniosek o uznanie rekultywacji za zakończoną (wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z 19 lutego 2020 r. w sprawach I SA/Bk 673/19, I SA/Bk 674/19, I SA/Bk 675/19 i I SA/Bk 676/19).

Szerokie przyjęcie poglądu korzystnego dla przedsiębiorców nakazuje jednak uważne śledzenie dalszych trendów w orzecznictwie sądów administracyjnych. Obecnie trudno bowiem mówić o jednolitości poglądów w kwestii określenia momentu zakończenia rekultywacji. Biorąc pod uwagę doniosłe skutki problemu określenia momentu zakończenia rekultywacji zarówno w sprawach podatkowych, jak i przy wymiarze danin wynikających z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych, a także obszerne orzecznictwo dotyczące omawianej problematyki, kwestia ta mogłaby być przedmiotem rozstrzygnięcia przez Naczelny Sąd Administracyjny w poszerzonym składzie.

Autor jest radcą prawnym w kancelarii Sienkiewicz i Zamroch. Radcowie Prawni sp.p.

Rekultywacja jest jednym z przejawów ochrony gruntów rolnych i leśnych. Co do zasady, każdy podmiot podejmujący działalność powodującą utratę albo ograniczenie wartości użytkowej gruntów rolnych lub leśnych lub mogącą wiązać się z wystąpieniem takiego skutku, powinien liczyć się z obowiązkiem przeprowadzenia rekultywacji gruntu.

Czytaj także: Spór o rekultywację terenu po kopalni gliny - wyrok WSA

Pozostało 94% artykułu
Podatki
Skarbówka zażądała 240 tys. zł podatku od odwołanej darowizny. Jest wyrok NSA
Prawo w Polsce
Jest apel do premiera Tuska o usunięcie "pomnika rządów populistycznej władzy"
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw
Praca, Emerytury i renty
Ile trzeba zarabiać, żeby na konto trafiło 5000 zł
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Prawo karne
Rząd zmniejsza liczbę więźniów. Będzie 20 tys. wakatów w celach