Działający na rynku handlowym inwestorzy w 2022 roku chętniej wybierali małe miasta (do 100 tys. mieszkańców). Nowa podaż w tych ośrodkach to 60 proc. wszystkich inwestycji – wynika z analiz firmy doradczej Knight Frank. – Dzięki temu zasoby małych miast są porównywalne z tymi średniej wielkości (100 - 400 tys. mieszkańców).
Dobre wyniki
Jak podaje Knight Frank, największym zainteresowaniem inwestorów cieszyły się małe obiekty handlowe – parki handlowe i strip mall.
Zasoby handlowe w Polsce na koniec 2022 r. wyniosły 12,6 mln mkw., z czego ponad połowa znajduje się w ośmiu największych aglomeracjach. W ubiegłym roku deweloperzy dostarczyli na polski rynek ponad 300 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej. – To najlepszy wynik od 2018 roku, kiedy to oddano 365 tys. mkw. takiej powierzchni – wskazuje Knight Frank.
- Deweloperzy skupili się na małych miastach (do 100 tys. mieszkańców). To tam zrealizowano ponad 60 proc. nowej podaży, przy czym w zdecydowanej większości były to niewielkie obiekty lub ich rozbudowy (poniżej 10 tys. mkw.) – mówi cytowana w komunikacie Bożena Garbarczyk, starszy konsultant w dziale badań rynku w Knight Frank. – Na największe ośrodki przypadło zaledwie 28 proc. nowej podaży. Aktywny rok na małych rynkach spowodował, że zasoby handlowe w tych miastach zrównały się z zasobami w ośrodkach o średniej wielkości (po 24 proc. udziału w rynku). Biorąc pod uwagę budowane dziś obiekty, możemy już śmiało założyć, że w kolejnych kwartałach zasoby w małych miastach przekroczą te zlokalizowane w średnich ośrodkach – przewiduje.