Czeka nas ekspansja raperek

Serwisy streamingowe w Polsce miały najwyższy, 27- procentowy udział w rynku odbiorców muzyki.

Publikacja: 03.01.2022 19:07

Czeka nas ekspansja raperek

Foto: PAP

Takie wyniki przyniosło badanie polskiego rynku w 2021 r. przeprowadzone przez Międzynarodową Federację Przemysłu Fonograficznego (angielska nazwa IFPI). 17 proc. rynku w sekwencji tygodniowej przypadło na słuchaczy platform streamingowych w formie płatnego abonamentu, zaś 10 proc. na słuchaczy platform streamingowych w formie bezpłatnej (słuchanie muzyki przedzielanej reklamami). Wyniki badań dlatego są przełomowe, ponieważ na słuchanie muzyki z radia przypadało 26 proc.

Legalnie można słuchać nagrań korzystając z platform streamingowych i serwisów Spotify, Tidal, Apple Music, Deezer i Amazon Music. Oficjalnych danych nie ma. W Związku Producentów AudioVideo można usłyszeć, że nasz rynek w większości należy do Spotify.

Czytaj więcej

W Polsce króluje rap, a na świecie latino

Jak powiedział „Rz" Mateusz Smółka ze wschodnioeuropejskiego odziału Spotify, polski rynek zdecydowanie wyróżnia fakt, że polscy użytkownicy Spotify uwielbiają krajowych wykonawców.

– W 2021 roku w naszym zestawieniu najczęściej słuchanych artystów w Polsce w pierwszej 20 znaleźli się jedynie rodzimi twórcy. Z podobną sytuacją mamy także do czynienia w przypadku listy top 30 najpopularniejszych utworów, na której jedyną zagraniczną piosenką jest Måneskin – „I Wanna Be Your Slave". Co więcej, widzimy, że dominacja polskich twórców na naszych listach przebojów rośnie z roku na rok – mówi Mateusz Smółka.

Drugim punktem wyróżniającym polski rynek jest zdominowanie go przez muzykę hip hop i jej różne odmiany. W zestawieniu 20 najpopularniejszych artystów w Polsce aż 19 z nich to rodzimi raperzy.

– Największą popularnością nadal cieszy się rodzimy hip hop i jego różne odmiany. Dziś stanowi on aż 23 procent muzyki słuchanej przez polskich użytkowników Spotify, to wzrost o 100 procent w ciągu ostatnich 5 lat – podkreśla Smółka. – Możemy też zaobserwować w polskim rapie dużą popularność młodych twórców, którzy doskonale rozumieją młodszych słuchaczy, należących do generacji Z.

Płyta „Młody Matczak" znalazła się na pierwszym miejscu listy najpopularniejszych albumów, a promujący ją singiel „Kiss cam (podryw roku)" uzyskał najwięcej odtworzeń. Wzrost popularności zanotowała także sanah, która stała się najpopularniejszą artystką wśród polskich użytkowników Spotify.

Z kolei na szczycie globalnej listy najpopularniejszych artystów i artystek ponownie uplasował się Bad Bunny. Na pozostałych miejscach znaleźli się twórcy jak i twórczynie, którzy rządzili też w zestawieniu'2020: Taylor Swift, Drake, Ariana Grande, Dua Lipa czy The Weekend. Obok nich jednak pojawili się także artyści i artystki, którzy w 2020 roku zajęli niższe lokaty: koreański boysband BTS, Justin Bieber, Olivia Rodrigo czy Doja Cat.

Prognozy są następujące:

– W 2022 r. możemy się spodziewać mocniejszego wpływu artystek na polską muzykę, czego doskonałym sygnałem jest znalezienie się sanah na liście top 3 najpopularniejszych wykonawców w Polsce – zapowiada Mateusz Smółka. – Myślę, że może to być kluczowa zmiana, która – jak pokazują przykłady sukcesu Young Leosi, Dziarmy czy Oliwki Brazil – czeka na nas „tuż za rogiem". Patrząc na muzykę rap, takie równouprawnienie będzie stanowić niesamowitą rewolucję i sprawi, że pojawi się jeszcze więcej utalentowanych raperek, a tym samym w dużym stopniu wpłynie to na polską scenę.

Takie wyniki przyniosło badanie polskiego rynku w 2021 r. przeprowadzone przez Międzynarodową Federację Przemysłu Fonograficznego (angielska nazwa IFPI). 17 proc. rynku w sekwencji tygodniowej przypadło na słuchaczy platform streamingowych w formie płatnego abonamentu, zaś 10 proc. na słuchaczy platform streamingowych w formie bezpłatnej (słuchanie muzyki przedzielanej reklamami). Wyniki badań dlatego są przełomowe, ponieważ na słuchanie muzyki z radia przypadało 26 proc.

Legalnie można słuchać nagrań korzystając z platform streamingowych i serwisów Spotify, Tidal, Apple Music, Deezer i Amazon Music. Oficjalnych danych nie ma. W Związku Producentów AudioVideo można usłyszeć, że nasz rynek w większości należy do Spotify.

Pozostało 80% artykułu
Muzyka popularna
U2 opublikuje nieznane dotąd nagrania. "Esencja zespołu"
Muzyka popularna
Rekordowy rok Spotify. Serwis jest wart blisko 100 mld dolarów
Muzyka popularna
Nie żyje Charles Dumont, twórca największego przeboju Edith Piaf
Muzyka popularna
Jazztopad: jazzmani zagrają w mieszkaniach melomanów. Nowa fala jazzu we Wrocławiu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Muzyka popularna
Jacob Collier, uczeń Quincy Jonesa, wystąpi w Łodzi