Lato Minionków, zima Bonda

Prawie 400 mln złotych wydaliśmy na bilety kinowe w pierwszym półroczu. Branża liczy na rekord frekwencji.

Publikacja: 09.07.2015 22:00

W pierwszym półroczu 2015 roku kina w Polsce sprzedały 21,4 mln biletów, o blisko 11 proc. więcej ni

W pierwszym półroczu 2015 roku kina w Polsce sprzedały 21,4 mln biletów, o blisko 11 proc. więcej niż rok wcześniej. Branża liczy na rekord.

Foto: Bloomberg

Nieco ponad 21,4 mln biletów, czyli o 10,8 proc. więcej niż rok temu, sprzedały w pierwszej połowie br. kina w Polsce – wynika z danych Boxoffice.pl (do 5 lipca) udostępnionych „Rzeczpospolitej". To zwiastun nowego rocznego rekordu branży. Ostatni padł w ubiegłym roku, gdy sprzedało się 40,2 mln wejściówek.

Po 42 miliony

Piotr Zygo, szef Multikina (sieć należy od ponad roku do brytyjskiej grupy Vue), na dalszą część roku patrzy z optymizmem. – Myślę, że bieżący rok będzie wielką niespodzianką. Spodziewam się, że frekwencja przekroczy 42 mln widzów, a wpływy z biletów będą rekordowe – mówi Zygo.

– Kilka lat temu przygotowaliśmy biznesplan pod potrzeby debiutu kinowego. Zakładaliśmy w nim wzrost liczby wizyt w roku na głowę mieszkańca w Polsce do poziomu 1,4–1,5 w ciągu pięciu–siedmiu lat. To ciągle mniej niż w krajach rozwiniętych, ale bardzo dużo w stosunku do tego, co było do tej pory. Jestem przekonany, że to założenie jest jak najbardziej realne i w najbliższych kilku latach rynek ma szansę osiągnąć ten poziom – dodaje. Szef Multikina sygnalizuje też, że przychody całego rynku z tego tytułu będą wyższe niż w 2014 r. Rośnie średnia cena biletu. Widać to już w pierwszej połowie tego roku: kina sprzedały bilety za niemal 395 mln zł. To kwota o 12 proc. wyższa niż przed rokiem.

– Drugie półrocze od lat jest nieco lepsze od pierwszego – zauważa Tomasz Jagiełło, prezes sieci Helios i wiceprezes Agory. Zwraca uwagę, że średnia cena biletu latem, za sprawą okresowych promocji trwających w kinach, zwykle nieco spada. Kina stacjonarne walczą wtedy o widzów ceną, bo mają oni do wyboru także plenerowe pokazy. Aby nadążyć za urlopowiczami, kiniarze sami je też organizują. Na fali prosperity operatorzy otwierają kolejne kina. Cinema City będzie ich miało od przyszłego tygodnia 33. Helios w końcu roku 37, Multikino – 34.

Wakacyjny hit

Lista filmów o najwyższej widowni po drugim kwartale się zmieniła. Na trzecie miejsce po „Pięćdziesięciu twarzach Greya" i „Pingwinach z Madagaskaru" wepchnął się siódmy odcinek serii „Szybcy i wściekli", który zepchnął na czwarte miejsce ostatnią część „Hobbita". Automatycznie na piąte i szóste miejsca spadły w rankingu dwie polskie komedie: „Disco polo" i „Wkręceni 2".

Kolejne cztery miejsca należą do produkcji amerykańskich. Hitem okazała się lubiana przez dorosłych animacja Universal Studios – „Minionki", które pojawiły się na ekranach 26 czerwca. Przez pierwszy tydzień wakacji ich przygody obejrzało 761 tys. widzów, a do minionej niedzieli prawie 900 tys. W pierwszy weekend wyświetlania film zobaczyło 440 tys. osób. W tym roku lepszy wynik na otwarciu miało tylko „Pięćdziesiąt twarzy Greya".

Milionowe typy

Szefowie multipleksów wskazują, że milionową widownię zdobyć mogą w tym roku takie tytuły jak „Spectre" (z serii o przygodach Jamesa Bonda) oraz „Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy". Dobrze radzi sobie także inna premiera czerwcowa: „Jurassic World": od 12 czerwca zobaczyło film ponad 580 tys. osób, choć trzeba przyznać, że na Zachodzie cieszy się znacznie większym powodzeniem niż w Polsce. Do pierwszej dziesiątki najpopularniejszych filmów kinowych pierwszego półrocza 2015 dołączyła u nas produkcja „Avengers: Czas Ultrona" (693 tys.). Oba filmy na świecie przyniosły już kinom po 1,5 mld dol. przychodów i weszły do grona dziesięciu najbardziej kasowych filmów wszech czasów.

Z polskich filmów na masową widownię liczyć może druga część komedii „Listy do M." (produkcja TVN, dystrybucja Kino Świat). Data premiery nie została jeszcze potwierdzona, ale mówi się o 12–13 listopada. Decyzja nie jest prosta, bo będzie to zaledwie drugi tydzień obecności na ekranach „Spectre" i może zaważyć na wyniku „Listów". Piotr Zygo sukces wróży „Chemii", inspirowanej życiem założycielki fundacji Rak & Roll.

Nieco ponad 21,4 mln biletów, czyli o 10,8 proc. więcej niż rok temu, sprzedały w pierwszej połowie br. kina w Polsce – wynika z danych Boxoffice.pl (do 5 lipca) udostępnionych „Rzeczpospolitej". To zwiastun nowego rocznego rekordu branży. Ostatni padł w ubiegłym roku, gdy sprzedało się 40,2 mln wejściówek.

Po 42 miliony

Pozostało 91% artykułu
Media
Akcje Cyfrowego Polsatu w górę. Zarząd o rodzinnym sporze
Media
Kina liczą, że pomoże im kilka tytułów
Media
„Parkiet” prezentuje nową ofertę prenumeraty. Wyjątkowa propozycja dla inwestorów
Media
„Rzeczpospolita” ma nową ofertę prenumeraty na 2025 rok
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Media
Szalony tydzień akcji Trump Media. Jaka będzie przyszłość spółki prezydenta elekta?