Ten pokaz nie ma nic wspólnego z klasyczną retrospektywą. Pełny przegląd dorobku Stasysa Eidrigevičiusa, obejmującego: malarstwo, grafiki, plakaty, rysunki, ilustracje, fotografie, kolaże, rzeźby i obiekty, instalacje, performanse, spektakle teatralne, zaanektowałby zresztą bez trudu całą galerię..
Tymczasem jubileuszowa wystawa zmieściła się w trzech salach nowej Zachęty. Niemniej to pokaz działający niezwykle silnie. Wybór prac określa tytuł „!Reakcje” świadczący, że artysta nigdy nie był i nie jest obojętny wobec rzeczywistości. Nie zamyka się tylko we własnej wyobraźni, ale także manifestuje swój bunt i niezgodę na zło i brutalizm totalitaryzmów, komunistycznego reżimu, międzynarodowego terroryzmu, rozpętanej przez Rosję wojny w Ukrainie.
Papier jest niezdrowy
Plakat powstały do tej wystawy – czerwony wykrzynik na białym tle – to krzyk protestu. Podobnie zresztą jak antyputinowskie projekty: „Paper is unhealthy” i „Put in”. Pierwszy jest kolażową ironiczną maską portretu Putina, „wygryzanego” przez mysz z gazety, a drugi opiera się na grze słów i plakatowym znaku – czerwonych widłach; ich połączenie nie pozostawia wątpliwości, że Putin jako sprawca wojny zasługuje tylko na piekielny ogień. A pastel „No war”, projekt plakatu z trupią czaszką, działa wstrząsowo uniwersalną antywojenną wymową, potęgowaną kontrastem szarości i apokaliptycznej czerwieni liter o i a w napisie „No war”.
Czytaj więcej
Charytatywna aukcja dzieł sztuki twórców z Ukrainy, Białorusi i Polski w Piękna Gallery w Warszawie wesprze tych, którzy zostali zmuszeni do opuszczenia swoich ojczyzn.
Prace te umieszczone zostały w mrocznej klaustrofobicznej przestrzeni zatytułowanej „(De)Stablizacje”, w opisie której czytamy: „Destabilizacja ludzkości, triumf chaosu, gwałt na człowieczeństwie. Krwawiące wykrzykniki historii najnowszej”.