Galeria została urządzona na wzór królewskich lub arystokratycznych pomieszczeń reprezentacyjnych z pierwszej połowy XVIII wieku. Zgromadzone tu dzieła sztuki i rzemiosła artystycznego noszą cechy stylów tamtej epoki: rokoka i regencji.
- Mimo ciężkich czasów Zamek realizuje ważne wydarzenia. Powstał królewski pokój Wettynów, wnętrze o niezwykłej urodzie, które oddziałuje na wyobraźnię, sprawiając, że czujemy się częścią dworu Wettynów. – mówi prof. Wojciech Fałkowski, dyrektor Zamku
O początku panowania Sasów w Rzeczypospolitej przypomina monumentalny obraz „Elekcja Augusta II w 1697”, dzieło Martina Altomontego (1657–1745), przedstawiające zebraną na polu elekcyjnym szlachtę obradującą nad wyborem nowego monarchy. W tle widać panoramę Warszawy z Zamkiem Królewskim.
A 27 portretów, rozwieszonych na wszystkich ścianach, są wizerunkami władców Augusta II Mocnego i jego syna Augusta III oraz i innych przedstawicieli dynastii saskiej. Portrety królewskie dopełnia rzadki w polskich zbiorach konny posążek Augusta II, wykonany przed 1725 rokiem według Guillaume’a de Groffa.
August Mocny oficjalnie miał tylko jednego syna Augusta III, ale też wielu nieślubnych, tzw. synów naturalnych, z których dwóch oglądamy na znakomitych portretach. Wizerunek Jerzego Saskiego (1707–1774), feldmarszałka i gubernatora Drezna, urodzonego ze związku z ks. Urszulą Lubomirską, namalował znany malarz dworu saskiego Anton Graff około 1768 roku. A Fryderyka Augusta Rutowskiego (1702–1764), - ze związku z Turczynką Fatimą - Louis de Silveste około 1724 roku.