Ustawa reguluje zasady świadczenia usług elektronicznych, reguły budowy sieci, warunki gospodarowania częstotliwościami. Zawiera też wiele rozwiązań korzystnych dla konsumentów. Przede wszystkim upraszcza umowy z operatorami. W obowiązującym stanie prawnym, co do zasady, na umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych składały się umowa, regulaminy oraz cenniki. Zgodnie z nowymi regulacjami integralną częścią umowy staną się informacje przedumowne (zawarte w jednym lub dwóch dokumentach). Znajdzie się w niej też zwięzłe podsumowanie warunków umowy.
Proste porównanie ofert
W dokumentach tych oraz w umowie powinny być uregulowane wszystkie kwestie obejmujące świadczoną usługę komunikacji elektronicznej. Dzięki temu konsument, na etapie przedumownym, otrzyma komplet informacji o poszukiwanych usługach tak by mógł w prosty sposób porównać usługi świadczone przez różnych dostawców.
Przy czym przepisy dotyczące zawierania umów z konsumentem będą również stosowane wobec użytkowników końcowych będących mikroprzedsiębiorcami, małymi przedsiębiorcami lub organizacjami pozarządowymi.
Ustawa przewiduje również zapewnienie użytkownikom końcowym dostępu do niezależnego narzędzia porównawczego ofert usług komunikacji elektronicznej (dostęp do internetu czy telefonii komórkowej). Jeżeli Urząd Komunikacji Elektronicznej stwierdzi, że na rynku nie funkcjonuje niezależne narzędzie porównawcze, powinien je samodzielnie opracować i uruchomić. Dzięki temu rozwiązaniu użytkownicy końcowi będą mieli możliwość porównania ofert przedsiębiorców komunikacji elektronicznej i wyboru najdogodniejszej z nich.
Czytaj więcej
Tego lata używanie telefonu komórkowego na wakacjach może być pełne problemów, gdyż telekomy wprowadzają duże zmiany technologiczne. Są też takie, które nabijają rachunki turystów bez umiaru.